Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2020

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (ΜΕΧΡΙ 9 ΕΝΟΤΗΤΑ)

ΟΝΟΜΑ: ............................................................. ........................ΗΜΕΡ................

ΕΡΓΑΣΙΕΣ
1.   Συμπληρώνω τις προτάσεις με το επίθετο στην κατάλληλη πτώση και αριθμό:
(συνεχής) Μετά από ............................... προσπάθειες τα κατάφερε.
(αειθαλής) Τα ............................... δέντρα έχουν πάντα φύλλα.  Η λεμονιά έχει πάντα φύλλα, άρα είναι ένα  .................................. δέντρο.
(μεγαλοπρεπής) Ο  Ναός του Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα είναι πολύ ..........................
(διεθνής) . Το ......................... αεροδρόμιο   Ελ. Βενιζέλου της Αθήνας είναι από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης.
(ακριβής) Έδωσα το ................................. ποσό στην ταμία.
(ακριβής- δημοφιλής)  Τη ..................... ηλικία της  .................................... ηθοποιού  δεν την ξέρει κανείς.
(διαπρεπής) Παρακολούθησα τον..........................................  γιατρό να μιλάει στο (διεθνής) ................................σεμινάριο.
(συνεπής) Τα παιδιά αυτή τη φορά δεν ήταν ………………………… στις  υποχρεώσεις τους.
(αφελής) Μόνο ……………………. πιστεύουν στους εξωγήινους.
(πλήρης) Ο Βασίλης κάθε πρωί τρώει ένα ……………………. πρωινό.
(πολύς) Για ………………….. ώρα οι μαθητές κοιτούσαν με ……………  προσοχή την οθόνη του υπολογιστή.
(πολύς) ………………… κόσμος επισκέφτηκε την ……………. ωραία έκθεση στο Μουσείο.
(πολύς) ……………κόσμο περνάει  ……………… ώρες μπροστά στον υπολογιστή με αποτέλεσμα να έχουν ……………. προβλήματα.

2. Στις παρακάτω προτάσεις να υπογραμμίσεις τις εξαρτημένες προτάσεις και να γράψεις στις παρενθέσεις τι είδους προτάσεις είναι (βουλητικές – τελικές)

Πάρε το μεγάλο αυτοκίνητο, να είσαι ασφαλής.  (…………………………….)
Δεν πρέπει να έρθεις στο σχολείο. (…………………………….)
Κάλεσα τον υδραυλικό, να φτιάξει τη βρύση. (…………………………….)
Το άγχος τον έκανε να κάνει πολλά λάθη. (…………………………….)
Ελπίζω να κερδίσεις στο διαγωνισμό. (…………………………….)
Πολλοί Βεροιώτες ήρθαν, να παρακολουθήσουν τη συναυλία. (…………….)
Ζύγισε τα φρούτα να δω πόσο κάνουν.
Η μαμά φροντίζει  τα λουλούδια,  να είναι όμορφα. (…………………………….)
 
3. Να συμπληρώσεις τα κενά των παρακάτω ρημάτων με ι, η, υ ή ει.
Για περισσότερες πληροφορίες τηλεφων….στε μας.
Επισκεφτ…..τε   το κατάστημά μας και ενημερωθ….τε για τα προϊόντα μας.
Μπ…..τε  στο σάιτ μας και διεκδικ…..στε πλούσια δώρα.
Αφ…..στε τα προβλήματα, λ….στε τις διαφορές σας και χαρ….τε τη ζωή.
Υπολογ……στε την τιμή στην εξίσωση.

4. Σημείωσε δίπλα σε κάθε πρόταση την έγκλιση που χρησιμοποιεί (οριστική, υποτακτική ή προστακτική). Στη συνέχεια ξαναγράψε την πρόταση και στις άλλες εγκλίσεις. Για την υποτακτική και προστακτική να χρησιμοποιήσεις β΄ πληθυντικό πρόσωπο ενώ για την οριστική α΄ πληθυντικό πρόσωπο.

 
Κλείστε την τηλεόραση. (……………………………)
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………

Να  διαβάσετε το παραμύθι που θέλετε. (…………………………)

……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………

 
Διορθώνουμε τα λάθη μας (…………………………)
……………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………
 
5. Να συμπληρώσετε τις φράσεις με βουλητικές ή τελικές προτάσεις, γράφοντας στην παρένθεση τι είδους πρόταση είναι καθεμία.
Πήγα στο σχολείο ………………………………….………….. (…………………)
Μου  φώναξε   ………………………………….………..…..,,. (…………………)
Μου φώναξε και μου είπε ………………………………………(…………………)
Θέλησε ………………………………………………………….(………….………)
Ο μπαμπά πάτησε φρένο ……………………………………….(………………….)
Τα παιδιά ήθελαν………………………………………………..(………………….)
Μετά από μέρες θέλησε ………………………………………..(…………….…....)
Τρέξε γρήγορα  …………………………………………………(……………….…)
 
6. Να βάλεις στις παρενθέσεις τι είναι κάθε λέξη στις προτάσεις (Υ = υποκείμενο, Ρ= ρήμα, Α= αντικείμενο)
Ο μανάβης διαλαλεί την πραμάτεια του.
     (…)         (…)                  (…) 
Ο Νίκος   μου     είπε     το πρόβλημά του.
     (…)     (…)    (…)             (…)
Ο Βασίλης διορίστηκε  δικαστής.
      (…)        (…)              (…)
Η Ελένη αγόρασε ένα μολύβι και μια γόμα.
       (…)     (…)            (…)                (…)
Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ονομάστηκε μέγας.
               (…)                (…)            (…)            (…)
Ο καιρός σήμερα   είναι   βροχερός.
       (…)    (…)      (…)      (…)
Ο Νίκος δεν έλυσε την άσκηση.
     (…)         (…)          (…)
Ο Βασίλης δεν έγινε σημαιοφόρος,
     (…)            (…)          (…)
7.  Συμπληρώνω τα κενά με τη μετοχή του παθητικού Παρακειμένου:      
Οι ασκήσεις των παιδιών ήταν (γράφω) ………………………… στο τετράδιό τους.
Οι κλωστές της γιαγιάς ήταν (μπερδεύω) …………………………
Τα παιδιά έπαιξαν το κυνήγι του (κρύβω) …………………… θησαυρού.
Το (χτυπώ)  ………………………….. παιδί πήγε στο νοσοκομείο.
Το (καλύπτω)…………………….. πιάτο είχε μέσα πίτα της γιαγιάς.
(σαστίζω) ……………………….. ο πατέρας έβλεπε το σκύλο να κυνηγάει το γατάκι τους.

 

8. Μετατρέπω τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές και το αντίστροφο:

Ονοματική φράση

Ρηματική φράση

Μείωση της τιμής του ρεύματος

 

 

Συμφώνησαν για τις τιμές

 

Διενεργήθηκαν έλεγχοι στην αγορά.

Καθυστέρηση του  λογαριασμού  της ΔΕΗ

 

Το γράψιμο της άσκησης.

 

Δυσαρέσκεια των αγροτών για τις τιμές των προϊόντων τους.

 

 

Οι μαθητές έγραψαν την άσκηση.

9. Μετατρέπω τις παρακάτω προτάσεις από απλές σε επαυξημένες και το αντίστροφο

Το σχολείο  είναι όμορφο. ..............................................................................................
Το αυτοκίνητο τράκαρε..
…………………………………………………………………………………….......
Ο  ορθοπεδικός γιατρός ανήσυχος εξέτασε προσεχτικά το χτυπημένο παιδί .
……………………………………………………………………………………
Οι αγαπημένοι γονείς και τα μικρά τους παιδιά πήγαν βόλτα χθες επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης μας.
……………………………………………………………………………………......
Το δέντρο στολίστηκε.
.....................................................................................................................................
Έβρεξε.
......................................................................................................................................
 
10. Συμπληρώνω τις προτάσεις με αιτιολογικές προτάσεις:
(μια και, καθώς, γιατί, επειδή, διότι, μια που, αφού )
Δεν μπόρεσα  να έρθω,  ...............................................................................................
Το χτίσιμο του σπιτιού σταμάτησε, .............................................................................
Όλα τα παιδιά ήταν χαρούμενα, ...................................................................................
Ζήτησα τη βοήθεια της μαμάς, ....................................................................................
Ας πάμε μια εκδρομή την Κυριακή, ............................................................................
Το χειμώνα καθόμαστε πολλές ώρες στο σπίτι, ...........................................................
Χτύπησα στο πόδι,.........................................................................................................
11. Γράψε στην παρένθεση τον χρόνο των ρημάτων :
 Δεν άκουσες ( .....................................)τις συμβουλές  των  γονέων  σου, και  έτσι έχεις χάσει (...................................) όλα τα λεφτά σου.
Να πηγαίνεις (....................................) σχολείο, γιατί εκεί μαθαίνεις (............................................)πολλά  πράγματα.
Δεν φταίμε (.......................................)  εμείς σου είπα. (........................................)
Το βράδυ είχα τελειώσει την εργασία, γιατί έγραφα όλο το απόγευμα.
 Αύριο θα γράψω (..............................................) το πρωί την άσκηση, γιατί το απόγευμα θα παίζω (...........................................)με τους φίλους μου.
Θα έχω έρθει (.............................)  στο σπίτι πριν φύγει (........................) ο Νίκος για το αεροδρόμιο.

 

12. Υπογραμμίζω τις εξαρτημένες προτάσεις  και γράφω στην παρένθεση το είδος της πρότασης.
Μόλις φας, πλύνε τα πιάτα. (......................................)
Αν δεν βρέξει, θα πάμε στο χωράφι. (...........................................)
Πρέπει να διαβάσεις. (..................................................)
Κοιμήθηκα νωρίς,  για να ξυπνήσω  ξεκούραστος. (......................................)
Δεν έγραψα στο τεστ καλά, γιατί ήμουν αδιάβαστος. ( .........................................)
Επειδή χιόνισε, θα πάμε για σκι. (..............................................)
Ήταν τόσο καλός μηχανικός, που έφτιαχνε όλες τις βλάβες. (......................................)
Όταν έρθει ο Νίκος, θα πάμε στο πάρκο. (....................................................)

 

 13. Συμπλήρωσε τη σωστή κατάληξη (-ε ή –αι):
Αν θέλετ...... να προλάβετ....... το λεωφορείο που έρχετ........ πρέπει να τρέξετ.....
Λυπάμ...... που δεν θα έρθετ...... και εσείς στο πάρκο.
Συλλογίζο........  τους ανθρώπους που εργάζοντ..........σε δύσκολες συνθήκες και δεν αμοίβοντ....... ικανοποιητικά.
Ευχαριστιέμ................ να παίζω με τον αδερφό μου. Όταν πηγαίνουμ..... στο πάρκο χορταίνουμ....... παιχνίδι. Όταν  πηγαίνουμ....... στη θεία Νίκη εγώ βαριέμ.......
Να κλείνετ..... την πόρτα αθόρυβα, γιατί κοιμάτ...... ο παππούς.
Ο αγώνας αναβάλλετ....., γιατί  ο διαιτητής  χτύπησ......  με το αυτοκίνητό του.
Οι  μαθητές σηκώνοντ....... από τη θέση τους και κινούντ........ χαλαρά για να ξεμουδιάσουν.

 

14. Δίπλα στις κυριολεξίες γράφουμε μερικές μεταφορές με τις έντονα γραμμένες λέξεις:

Κυριολεξία

Μεταφορές

Τετράγωνο σχήμα

 

Πηγή ποταμού

 

Πλούσιος άνθρωπος

 

Σφίξε τη ζώνη σου

 

Το μαχαίρι κόβει πολύ.

 

Ο αθλητής τρέχει

 

Έφαγα το φαγητό μου.

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου