(Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ
ΠΟΛΗ)
ΟΝΟΜΑ:
................................................................. ΗΜΕΡ.
.................................
ΘΥΜΗΘΗΚΑΜΕ ΤΙΣ ΕΓΚΛΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΩΣ
ΤΙΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ.
Οι προσωπικές εγκλίσεις είναι η οριστική,
η υποτακτική, και η προστακτική.
Ο ενεστώτας, ο αόριστος και ο
παρακείμενος έχουν και τις τρεις εγκλίσεις. Οι υπόλοιποι χρόνοι έχουν μόνο
οριστική.
Η οριστική δείχνει το βέβαιο. Η
υποτακτική δείχνει κάτι το οποίο θέλουμε να γίνει και με την προστακτική δίνουμε εντολές.
1. Υπογραμμίζω τα ρήματα του κειμένου και στη
συνέχεια γράφουμε τα ρήματα στη στήλη που πρέπει.
Πέρυσι πήγαμε με το σχολείο μας στο
θέατρο. Μόλις φτάσαμε, είχα μεγάλη ανυπομονησία. Ήθελα να δω το έργο που έπαιζε
το ΔΗΠΕΘΕ Βέροιας. Οι ταξιθέτριες μας είπαν: « Καθίστε κάθε τμήμα μαζί». Εμείς
καθίσαμε στην πρώτη σειρά και θα μπορούσαμε έτσι να βλέπουμε καλά. «Μην
φωνάζετε», μας είπαν οι δάσκαλοι. Μόλις σταματήσαμε να μιλάμε, βγήκαν οι
ηθοποιοί και άρχισαν να παίζουν. Ακούστηκε μια ωραία χαρούμενη μουσική και τα
φώτα άρχισαν να αναβοσβήνουν. Οι δάσκαλοι μας είπαν να μην σηκωνόμαστε από τη
θέση μας. Σε λίγο οι ηθοποιοί μας είπαν: « Τραγουδήστε μαζί μας!», Σε λίγο
είπαν σε ένα παιδί : «Ανέβα στη σκηνή. Κάθισε στην καρέκλα. Κλείσε τα μάτια
σου». Μόλις έκλεισε τα μάτια του όλοι οι ηθοποιοί έκαναν ένα μαγικό και η
παράσταση τελείωσε.
«Παιδιά χειροκροτήστε τους
ηθοποιούς», μας ζήτησαν οι δάσκαλοι.
Ελπίζω να πάμε ξανά στο θέατρο για να
δούμε και άλλη παράσταση. Ήταν όλα υπέροχά.
ΟΡΙΣΤΙΚΗ
|
ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ
|
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
|
|
2. Ξαναγράφω
τις παρακάτω προτάσεις, χρησιμοποιώντας τους τύπους των εγκλίσεων που λέει η
παρένθεση.
α) Διαβάζουμε το μάθημα. (οριστική ενεστώτα)
………………………………………………. . …….. (υποτακτική ενεστώτα)
……………………………………………………… .(προστακτική ενεστώτα)
β) ………………………………………………… … (οριστική
ενεστώτα)
Να καθίσετε ήσυχα. (υποτακτική
αορίστου)
………………………………………………...... (προστακτική αορίστου)
γ) Κλαδεύουμε τα δέντρα.
(οριστική ενεστώτα)
………………………………………………………... (υποτακτική αορίστου)
……………………………………………………… (προστακτική
αορίστου)
Μάθαμε να κλίνουμε τα επίθετα σε
–ης, όπως ο διεθνής. Προσέχουμε ότι το αρσενικό και το θηλυκό κλίνονται με τον
ίδιο τρόπο.
3.
Συμπληρώνω με το επίθετο της παρένθεσης
στον τύπο που ταιριάζει, όπως στα παράδειγμα:
(διεθνής)
Η κίνηση του διεθνούς αεροδρομίου είναι μεγάλη.
(διμερής)
Τα οφέλη της .............................. συμφωνίας είναι πολλά.
(προσεχής – διεθνής) Τον .................................. μήνα θα γίνει στην Αθήνα
.............................. ιατρικό συνέδριο.
(αλματώδης) Η τεχνολογία πραγματοποίησε
................................. πρόοδο.
(ασφαλής) Το λιμάνι είναι
.................................. καταφύγιο για τα πλοία.
(ομοιοπαθής)
Γρίπη κι εσύ; Φίλε μου, είμαστε ............................................
(υγιής)
Πριν αρχίσουν το κάπνισμα ήταν .................................. Δυστυχώς,
(μανιώδης) όπως συμβαίνει με τους
.................................. καπνιστές, τώρα
(καρδιοπαθής) είναι και οι δυο
..................................................................
(αγγλομαθής) Ζητούνται
.................................................. υπάλληλοι.
(απλανής) Κοίταζε με βλέμμα
.............................................................
Μάθαμε να κλίνουμε το ουσιαστικό
η οδός.
Είδαμε σύνθετες λέξεις με το
ουσιαστικό η οδός.
4.
Συμπληρώνω τις προτάσεις με το ουσιαστικό η οδός.
Μένω
στην ………… Αγχιάλου . Διασταυρώνεται με
τις …………… Ηλέκτρας και Φωκίωνος.
Για
να πάτε στην …………….. Πύρρου θα πρέπει να
διασχίσετε την …………..Σοφοκλέους. Η ………….. Ακροπόλεως είναι η μεγαλύτερη …………..
του Προμηθέα.
Στη
διασταύρωση των …………… Θερμοπυλών και Ακροπόλεως βρίσκονται τα Εβραίικα Μνήματα
Πρέπει
να τοποθετηθεί φανάρι στη διασταύρωση των ..................... Ακροπόλεως και
Κίμωνος.
Εργάζεται
σε κατάστημα στην ............................. Βενιζέλου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου