Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2018

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗ 2Η ΕΝΟΤΗΤΑ


ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
(ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗ 2Η ΕΝΟΤΗΤΑ )
ΟΝΟΜΑ: .............................................................................ΗΜΕΡ. ........................
Θυμηθήκαμε  τα επίθετα. (ποιες λέξεις είναι επίθετα και τη χρήση τους στο λόγο)
Είναι οι λέξεις που συνοδεύουν τα ουσιαστικά και μας λένε κάθε φορά πώς ακριβώς είναι το ουσιαστικό, δηλαδή τι ποιότητα ή ιδιότητα έχει. Έχουν τρία γένη.
Τα  επίθετα κάνουν την περιγραφή  ζωντανή, σαφή, παραστατική, και μπορούμε να εκφράζουμε και τη δική μας ματιά για κάτι.
1. Να γράψεις το κείμενο ξανά προσθέτοντας όσα περισσότερα επίθετα μπορείς για να γίνει πιο ωραία η περιγραφή.

Το σπίτι μου είναι χτισμένο στην ανηφόρα για τον Προφήτη Ηλία. Γύρω έχει μαντρότοιχο με μια πόρτα.  Στο σαλόνι είναι στρωμένο ένα χαλί.  Υπάρχουν δυο πολυθρόνες και ένας καναπές στη γωνία. Στους τοίχους είναι κρεμασμένοι  πίνακες με τοπία. Στην κουζίνα η μαμά μαγειρεύει φαγητά. Στο δωμάτιό μου υπάρχει ένα κρεβάτι, που είναι στρωμένο με μια  κουβέρτα. Στον τοίχο υπάρχει μια βιβλιοθήκη. Από το παράθυρο βλέπεις όλη την πόλη.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................

Θυμηθήκαμε πώς κλίνονται τα θηλυκά ουσιαστικά σε –ος και σε –η

 2.Κλίνουμε τις φράσεις:
ΠΤΩΣΕΙΣ
ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
ΟΝΟΜ.
η έγχρωμη  παράσταση
η μικρή πάροδος
ΓΕΝ.


ΑΙΤ.


ΚΛΗΤ.



ΠΤΩΣΕΙΣ
ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ  ΑΡΙΘΜΟΣ
ΟΝΟΜ.


ΓΕΝ.


ΑΙΤ.


ΚΛΗΤ.



Θυμηθήκαμε τα αριθμητικά επίθετα και τα αριθμητικά ουσιαστικά.
Αριθμητικά επίθετα είναι:
Απόλυτα: πχ. τρία, δέκα  (φανερώνουν πλήθος)
Τακτικά: Σχηματίζονται με την κατάληξη –ος  π.χ. τρίτος, έκτος . Φανερώνουν σειρά.
Πολλαπλασιαστικά: Σχχηματίζονται με την κατάληξη –πλός  π.χ. πενταπλός Φανερώνουν από πόσα μέρη αποτελείται κάτι.
Αναλογικά : Σχηματίζονται με την κατάληξη –πλάσιος  π.χ. πενταπλάσιος. Φανερώνουν πόσες φορές είναι μεγαλύτερος κάποιος.
Τα αριθμητικά ουσιαστικά :   Είναι  τα περιληπτικά ουσιαστικά και σχηματίζονται με τις καταλήξεις –αριά (περίπου) π.χ. δεκαριά και –άδα(πλήθος)  π.χ. δεκάδα

3. Συμπληρώνω τον πίνακα:
απόλυτα
τακτικά
πολλαπλασια-
στικα
Αναλογικά
περιληπτικά
ουσιαστικά
τέσσερα





έβδομος





οκταπλός





εννιαπλάσιος





δεκαριά- δεκάδα

Θυμηθήκαμε τα τοπικά επιρρήματα και τις φράσεις με προθέσεις που φανερώνουν τόπο.
Επιρρήματα  είναι άκλιτες λέξεις που συνοδεύουν τα ρήματα και τα προσδιορίζουν δίνοντάς μας πληροφορίες για τον τόπο(τοπικά), τον χρόνο (χρονικά) , τον τρόπο(τροπικά) , την ποσότητα(ποσοτικά).
Οι προθέσεις της γλώσσας μας είναι οι: με, σε, για, ως, προς, μετά, κατά, παρά, 
αντί, από, δίχως, χωρίς, ίσαμε, εναντίον, εξαιτίας, λόγω,  μεταξύ, μέχρι, πριν, σαν,

4. Υπογραμμίζω τα επιρρήματα στις παρακάτω προτάσεις και συζητάμε για  το καθέ­να το είδος στο οποίο ανήκει:
• Πήρε την τσαγιέρα πάνω από το ράφι, την ακούμπησε απαλά στο δίσκο, έβαλε προ­σεχτικά μέσα το σακουλάκι με το τσάι και τη γέμισε με βραστό νερό.
• Μ' αρέσει πολύ να δίνω μορφή στα σύννεφα που ταξιδεύουν γρήγορα, ψηλά στον ουρανό.
• Ο κύριος Νίκος έχει πάει κάπου κοντά. Ήταν δίπλα, στο γραφείο του διευθυντή. Μετά τον είδα που περνούσε απέναντι, διασχίζοντας τη μεγάλη λεωφόρο. Στεκόταν ανά­μεσα στα κινούμενα αυτοκίνητα. Ευτυχώς, κατάφερε ν' αποφύγει έγκαιρα ένα φορτη­γό που ερχόταν καταπάνω του.
  Η  κυρα-Δέσποινα είναι αναμφισβήτητα η καλύτερη κεντήστρα του χωριού. Ακολουθεί πιστά το παραδοσιακό σχέδιο και χειρίζεται επιδέξια τη βελόνα.
 Πρόλαβες  να σημειώσεις τον αριθμό κυκλοφορίας του ασυνείδητου οδηγού που αδικαιολόγητα παραβίασε τον κόκκινο σηματοδότη;
Θυμηθήκαμε τις συντομογραφίες  και τα αρκτικόλεξα.
5. Να γράψετε τι σημαίνουν οι παρακάτω συντομογραφίες και αρκτικόλεξα
συν/γραφίες
λέξεις
Αρκτ/ξα.

κτλ

ΔΕΗ

χιλ.

Ι.Χ

τ..μ

Ν.Α.

σ.

ΟΤΕ

βλ.

ΔΕΥΑΒ


Θυμηθήκαμε τις ελλειπτικές προτάσεις. Ελλειπτικές είναι οι προτάσεις απ’ τις οποίες λείπει ένας ή και περισσότεροι κύριοι όροι (ρήμα, υποκείμενο).
6. Ξαναγράφω τις προτάσεις όπως τις λέμε συνήθως:
Εύχομαι να ξανανταμώσουμε κάποτε.   ..... .............................................................
Σου εύχομαι να έχεις καλή νύχτα.  ..........................................................................
Εύχομαι να πετύχεις στις εξετάσεις.      ...................................................................
Εύχομαι να έχεις καλή όρεξη.              ...................................................................
Σου εύχομαι να έχεις καλό Πάσχα.     ....................................................................

Μάθαμε να γράφουμε αγγελίες. Οι αγγελίες  περιλαμβάνουν μόνο τις σημαντικές  πληροφορίες. Χρησιμοποιούμε συντομογραφίες, αρκτικόλεξα, αριθμητικά και ελλειπτικές προτάσεις.
7.  Να γράψετε την παρακάτω αγγελία σύντομα ( 25-30 λέξεις ),
Το όνομα μου είναι Λέων Σγουρός και θέλω να πουλήσω ένα διαμέρισμα που έχω στη Βέροια. Είναι ένα διαμέρισμα στον τέταρτο όροφο  σε μια  οικοδομή εφτά ετών. Έχει δυο υπνοδωμάτια ένα σαλόνι, μια κουζίνα, μπάνιο και έχει μια μεγάλη βεράντα. Έχει καταπληκτική θέα στον  κάμπο της Βέροιας. Έχει τέντες, ηλιακό θερμοσίφωνα και δυο κλιματιστικά.  Επιπλέον έχει αυτόνομη θέρμανση και θέση πάρκιν. Η  τιμή πώλησης είναι 100.000 ευρώ. Αν ενδιαφέρεστε τηλεφωνήστε στο νούμερο 2331000023.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
8. Κάνω χρονική αντικατάσταση στα παρακάτω ρήματα
Ενεστώτας:

  αγοράζεις

Παρατατικός:


 
Αόριστος:
πουλήθηκαν


Εξ. Μελλ.



Στ. Μελλ.



Παρακείμ.


έχουμε χτίσει
Υπερσυντέλ.



Συντ. Μελλ.



Θυμηθήκαμε  τις παραγράφους.

9. Χωρίζω το κείμενο σε παραγράφους βάζοντας το σημαδάκι της παραγράφου(§):
Το σπίτι των παιδικών μου χρόνων ήταν ένα παλιό διώροφο αρχοντικό κάτω απ’ την Ακρόπολη. Η είσοδός του ήταν επιβλητική με μια βαριά ξύλινη πόρτα με καγκελόφραχτα παράθυρα. Πίσω από τα κάγκελα υπήρχαν γλάστρες με καταπράσινο ευωδιαστό βασιλικό.  Ανεβαίναμε κάμποσα εσωτερικά σκαλοπάτια και περνούσαμε στο διάδρομο. Αριστερά και δεξιά του βρίσκονταν οι πόρτες των δωματίων. Στο βάθος υπήρχε ένας καθρέφτης και ένα τραπεζάκι.  Θυμάμαι ακόμη το ψηλοτάβανο σαλόνι με τους αναπαυτικούς καναπέδες και τη σκαλιστή τραπεζαρία που κάναμε όλες τις γιορτές της οικογένειας.  Στην μια άκρη του ήταν ο μπουφές με τα κρυστάλλινα  καλά ποτήρια της μαμά που τα χρησιμοποιούσε μόνο στις γιορτές.  Απέναντι ήταν ο χώρος που μελετούσε ο πατέρας με τη θεόρατη εντοιχισμένη βιβλιοθήκη, το γραφείο του και την πολυτελή πολυθρόνα του.   Στο βάθος ήταν το στρατηγείο της μητέρας, η κουζίνα. Είχε μια καινούρια ηλεκτρική κουζίνα.  Στους δυο τοίχους υπήρχαν κρεμαστά ντουλάπια  που μέσα υπήρχαν χίλια δυο καλούδια για να τα μαγειρεύει η μαμά μου.  Από κει ξεχύνονταν οι γαργαλιστικές μυρωδιές που κάθε μεσημέρι τρυπούσαν τη μύτη μας και μέχρι σήμερα φωλιάζουν στο μυαλό μου.

Μάθαμε να περιγράφουμε ένα κτίριο.

10. Γράφω μια ή δυο παραγράφους  για να περιγράψω το δωμάτιό μου. Δεν ξεχνώ να χρησιμοποιήσω επίθετα.
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
....................................................................................................................................
..................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου