Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2021

Το σχολείο που ονειρευόμαστε…

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΟΝΟΜΑ: ............................................................. ΗΜΕΡ. ...............................
Το σχολείο που ονειρευόμαστε…
Το κείμενο που ακολουθεί κέρδισε το πρώτο βραβείο στον 1ο Πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό δοκιμίου-έκθεσης με θέμα ‘Το σχολείο που ονειρευόμαστε”

Το σχολείο που ονειρεύομαι είναι αυτό που έχω εδώ κι έναν χρόνο. Είναι αυτό που με έμαθε να αγαπώ τον εαυτό μου, να τον εκτιμώ. Είναι αυτό που με δίδαξε πως μπορώ κι εγώ να περιμένω καλύτερες μέρες στη ζωή μου κι ότι δεν τέλειωσαν όλα εκείνη τη στιγμή που με έριξαν μέσα σε μια φυλακή. Εδώ οι μαθητές περιμένουμε με λαχτάρα να ξημερώσει η καινούργια μέρα για να έρθουμε στο σχολείο, κι ούτε που βγαίνουμε διάλειμμα, για να προλάβουμε να μάθουμε όλα αυτά που χάσαμε τόσα χρόνια. Κι όταν έρχονται οι γιορτές, λυπόμαστε που αναγκαζόμαστε να μένουμε μόνοι και διψασμένοι για γνώση ως τη στιγμή που το σχολικό κουδούνι θα ηχήσει ξανά στ’ αυτιά μας και η χαρά θα έρθει και θα θρονιαστεί πάλι στην καρδιά.

Αν από την αρχή της ζωής μας είχαμε αντιληφθεί την αξία του σχολείου, αυτή τη στιγμή θα νιώθαμε ίσοι με τους υπόλοιπους μαθητές και θα διεκδικούσαμε κι εμείς μια θέση στην κοινωνία.
Προσωπικά, δεν θα είχα κυνηγήσει ποτέ το εύκολο χρήμα. Δεν θα είχα στηρίξει ολόκληρη τη ζωή μου σε ένα ψέμα και δεν θα είχα ακολουθήσει τη λάθος διαδρομή. Δεν θα είχα μάταιες ελπίδες και δεν θα πίστευα σε ψεύτικες υποσχέσεις. Από τότε που ανακάλυψα τη γνώση νιώθω το μυαλό μου ελεύθερο και την ψυχή μου γεμάτη. Έμαθα να αντέχω να ζω δίχως τους ανθρώπους και τα πράγματα που αγαπώ, συνειδητοποίησα τα λάθη μου, άρχισα να διεκδικώ ξανά το μέλλον, που νόμιζα πως δεν δικαιούμαι να έχω. Νιώθω σεβασμό για τους άλλους και τους κοιτώ ίσια στα μάτια.
Έμαθα να κυνηγώ τα πράγματα που έχουν διάρκεια κι όχι αυτά που φαντάζουν όμορφα και γρήγορα χάνονται. Κι είμαι εγώ ένας από τους τσιγγάνους στον καταυλισμό που έστειλα το παιδί μου στο σχολείο για να μην κάνει τα λάθη που από αγραμματοσύνη έκανα και να μην πάψει ποτέ να διεκδικεί τη ζωή και να την ονειρεύεται.

Κώστας Σ., μαθητής του Γυμνασίου Φυλακών Κασσαβέτειας, νικητής, στον 1ο Πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό δοκιμίου-έκθεσης με θέμα ‘Το σχολείο που ονειρευόμαστε”. Νεοελληνική Γλώσσα, Άννα – Μαρία Γιασημάκη, Εκδόσεις ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Για ποιο σκοπό γράφτηκε αυτό το κείμενο;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

2. Πού έμεινε το παιδί που έγραψε το κείμενο;

.........................................................................................................................................
.................................................................................................................................

3. Τι έμαθε το σχολείο στο παιδί αυτό;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................

4. Πού φαίνεται ότι οι μαθητές αγαπούν πολύ το σχολείο τους;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................

5. Αν είχε μάθει από μικρός την αξία του σχολείο, τι θα ήταν διαφορετικό στη ζωή του;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................

6. Τι διαφορετικό έκανε αυτός σε σχέση με τον πατέρα του;

........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

7. Γράψε σε λίγες σειρές πώς είναι το δικό σου σχολείο που ονειρεύεσαι;

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

8. Γράφω το υποκείμενο, το αντικείμενο ή το κατηγορούμενων των υπογραμμισμένων ρημάτων του κειμένου στον πίνακα:

ρήματα

υποκείμενα

αντικείμενα

έμαθε

 

 

περιμένουμε

 

 

διεκδικεί

 

 

Θα διεκδικούσαμε

 

 

 

9. Κλίνω τις φράσεις του κειμένου:

ΠΤΩΣΕΙΣ

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.

το σχολικό κουδούνι

 

Γεν.

 

 

Αιτ.

 

το εύκολο χρήμα

Κλητ.

 

 

 

ΠΤΩΣΕΙΣ

ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.

 

 

Γεν.

 

 

Αιτ.

 

 

Κλητ.

 

 

 

ΠΤΩΣΕΙΣ

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.

 

 

Γεν.

 

 

Αιτ.

 

 

Κλητ.

 

 

 

ΠΤΩΣΕΙΣ

ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.

 

 

Γεν.

 

 

Αιτ.

τις μάταιες ελπίδες

τις ψεύτικες υποσχέσεις

Κλητ.

 

 

 

ΠΤΩΣΕΙΣ

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.

 

 

Γεν.

 

 

Αιτ.

τον καταυλισμό

 

Κλητ.

 

 

 

ΠΤΩΣΕΙΣ

ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

Ονομ.

 

οι μαθητές

Γεν.

 

 

Αιτ.

 

 

Κλητ.

 

 

10. Κάνω χρονική αντικατάσταση των ρημάτων του κειμένου:

Ενεστώτας

ονειρεύομαι

 

χάνονται

Παρατατικός

 

 

 

Αόριστος

 

ανακάλυψα

 

Εξ. Μέλλ.

 

 

 

Συνοπτ. μελ.

 

 

 

Συντελ. Μελ.

 

 

 

Παρακείμ.

 

 

 

Υπερσυντ.

 

 

 

 

Ενεστώτας

λυπόμαστε

 

δικαιούμαι

Παρατατικός

 

 

 

Αόριστος

 

 

 

Εξ. Μέλλ.

 

 

 

Συνοπτ. μελ.

 

θα θρονιαστεί

 

Συντελ. Μελ.

 

 

 

Παρακείμ.

 

 

 

Υπερσυντ.

 

 

 

11. Κάνω γραμματική αναγνώριση των λέξεων του κειμένου: (πλάγια γράμματα)

έριξαν: ............................................................................................................................
.........................................................................................................................................

να εκτιμώ.........................................................................................................................

.........................................................................................................................................

στιγμή..............................................................................................................................

.......................................................................................................................................

σχολείο............................................................................................................................

.........................................................................................................................................

εύκολο............................................................................................................................

.........................................................................................................................................

συνειδητοποίησα ............................................................................................................

.........................................................................................................................................

λάθη ............................................................................................................................

.........................................................................................................................................

μάταιες ............................................................................................................................

.........................................................................................................................................

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου