Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2018

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 10 – 11



ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ
(ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 10 – 11)
ΟΝΟΜΑ: ...................................................................... ΗΜΕΡ. ...........................

Θυμηθήκαμε τους μελλοντικούς χρόνους.

Ο εξακολουθητικός μέλλοντας φανερώνει ότι αυτό που σημαίνει το ρήμα θα γίνεται συνέχεια ή θα επαναλαμβάνεται στο μέλλον.
Ο συνοπτικός μέλλοντας φανερώνει ότι αυτό που σημαίνει το ρήμα θα γίνει  κάποια στιγμή στο μέλλον και θα τελειώσει.
Ο συντελεσμένος μέλλοντας φανερώνει ότι αυτό που σημαίνει το ρήμα θα έχει τελειώσει πριν από κάτι άλλο στο μέλλον.

1. Συμπληρώνω τις προτάσεις με το ρήμα σε μελλοντικό χρόνο.
Ως τις 20 Ιουλίου όλα τα παιδιά (φεύγω) .............................................   διακοπές.
(ξυπνώ) ....................................... πολύ αργά κάθε πρωί
(περνάω) ...................................................... από το σπίτι σου κατά τις πέντε.
Πιστεύω πως ως το Πάσχα (μετακομίζω) …………………………………………...
στο καινούριο μας σπίτι.
Του χρόνου (αλλάζω) .............................................. σπίτι.
Το μάθημα (αρχίζει) .................................................. σε λίγο.
Αύριο, η μητέρα μου (μαγειρεύω) ................................................. όλο το πρωί.
Του  χρόνου (αλλάζω) .......................................σχολείο

Θυμηθήκαμε τις υποθετικές προτάσεις.
Οι υποθετικές προτάσεις αρχίζουν με το αν ή εάν και δείχνουν την προϋπόθεση για να γίνει αυτό που δηλώνει η κύρια πρόταση (απόδοση). Η υποθετική πρόταση (υπόθεση)  είναι δευτερεύουσα (εξαρτημένη). Υπόθεση και απόδοση μαζί αποτελούν τον υποθετικό λόγο.

2. Συμπληρώνω την υπόθεση ή την απόδοση των προτάσεων:
Αν έλεγες αλήθεια, .............................................................................................
Αν κοιμηθώ νωρίς, .............................................................................................
Θα πάρω δέκα στο τεστ, ....................................................................................
Θα σου εξηγούσαν, ............................................................................................
Φάτε χωρίς εμένα, .............................................................................................
Θα πήγαινα κινηματογράφο, .............................................................................
3. Ενώνω    τις   παρακάτω  προτάσεις,   για   να   φτιάξω  υποθετικούς   λόγους   κάνοντας   όλες   τις   αλλαγές   που   χρειάζονται.
Θα αργήσω να έρθω. Έχω μάθημα.
 ..............................................................................................................................
Έχει   καλό   καιρό. Θα  πάμε  στο μουσείο.
................................................................................................................................
Έχεις τα γενέθλιά σου. Θα σου πάρω δώρο.
................................................................................................................................

Μάθαμε τους προσδιορισμούς χρόνου.
Για να δείξουμε το χρόνο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε:
Χρονικά επιρρήματα. (σήμερα, τώρα, αργότερα ....)
Επιρρηματικές φράσεις που δηλώνουν χρόνο. (εδώ και καιρό, μέρα με τη μέρα)
Χρονικές μετοχές ( τρώγοντας = ενώ έτρωγε)
Χρονικές προτάσεις (Μόλις ήρθε, .....)
Με αιτιατική ή γενική πτώση των ουσιαστικών. (Του χρόνου θα πάω στο Παρίσι.
Το καλοκαίρι θα πάω στη θάλασσα.)
4. Υπογραμμίζω τους χρονικούς προσδιορισμούς:
Τον Αύγουστο έχουμε πανηγύρι στο χωριό μου. Αν δεν τα καταφέρεις να έρθεις αυτό το καλοκαίρι, του χρόνου να έρθεις σίγουρα.
Την ώρα του μεσημεριού  κάθομαι στο μπαλκόνι και κοιτάω τον κάμπο.
Βαδίζοντας στο δρόμο, άκουγα μουσική και συγχρόνως έβλεπα τα παιδιά να παίζουν.
Τη νύχτα οι άνθρωποι κοιμούνται  και  το πρωί ξυπνούν και πάνε στη δουλειά.
Χτες το βράδυ πήγαμε στην ταβέρνα με τους γονείς μου.

Θυμηθήκαμε τις παραγράφους, μάθαμε να βρίσκουμε τα σημαντικά στοιχεία και να δίνουμε τίτλο σε κάθε παράγραφο.

5. Διαβάζω το κείμενο, το χωρίζω σε παραγράφους, και δίνω τίτλο για κάθε παράγραφο.

 «Ταξίδι στο Διάστημα» κάτω από τον θόλο του Ευγενίδειου Πλανηταρίου
Ένα εικονικό «Ταξίδι στο Διάστημα» αποτελεί η ομώνυμη ταινία θόλου, η οποία θα προβάλλεται στο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου από τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου. Η παράσταση προτείνεται για κοινό ηλικίας δέκα ετών και άνω. Περιλαμβάνει εντυπωσιακές σκηνές της Γης και των εργασιών που πραγματοποιούνται στο Διάστημα, όπως η επισκευή του διαστημικού τηλεσκοπίου Hubble και η συναρμολόγηση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, ενώ ακόμη παρουσιάζει τα μεγάλα επιτεύγματα των αμερικανικών διαστημικών λεωφορείων.      
Η ταινία θα προβάλλεται όλο τον χειμώνα και η επίσημη παρουσίασή της θα γίνει στις 27 Νοεμβρίου με δύο προβολές (ώρες 18:30 και 20:00) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Απαραίτητα είναι τα δελτία εισόδου, η διανομή των οποίων θα πραγματοποιηθεί από το Ταμείο του Πλανηταρίου από τις 18:00 της ίδιας ημέρας. Κάθε άτομο θα μπορεί να προμηθευτεί έως δύο δελτία εισόδου και θα διατεθούν 240 δελτία εισόδου για κάθε παράσταση.

1Η παράγραφο:  Από .........................................  μέχρι .................................................
Τίτλος: ...........................................................................................................................
2Η παράγραφο:  Από .........................................  μέχρι .................................................
Τίτλος: .........................................................................................................................
3Η παράγραφο:  Από .........................................  μέχρι .................................................
Τίτλος: ...........................................................................................................................

Θυμηθήκαμε τις εγκλίσεις των ρημάτων και μάθαμε να τις χρησιμοποιούμε για να δίνουμε οδηγίες.  Οι εγκλίσεις είναι:
 Οριστική παρουσιάζει αυτό που δηλώνει το ρήμα σαν κάτι βέβαιο και πραγματικό.
Υποτακτική παρουσιάζει αυτό που δηλώνει το ρήμα σαν κάτι που θέλουμε ή περιμένουμε να γίνει.
Προστακτική παρουσιάζει αυτό που δηλώνει το ρήμα σαν προσταγή, επιθυμία, ευχή

6. Δίνω οδηγίες με διαφορετικούς τρόπους:
Οριστική(ΕΝ): Δεν πίνουμε αλκοόλ, όταν οδηγούμε.
Υποτακτική(ΑΟΡ): .......................................................................................................
Προστακτική(ΑΟΡ):......................................................................................................

Οριστική(ΕΝ):................................................................................................................
Υποτακτική(ΑΟΡ): .......................................................................................................
Προστακτική: Στρώσε το τραπέζι να φάμε.

Οριστική(ΕΝ):................................................................................................................
Υποτακτική: Να διαβάσεις τα μαθήματα για να γράψεις τέλεια στο τεστ.
Προστακτική(ΑΟΡ):......................................................................................................

Θυμηθήκαμε τους κανόνες συλλαβισμού

7. Να συλλαβίσεις τις παρακάτω λέξεις.
Λέξεις
Συλλαβές
Λέξεις
Συλλαβές
πέτρινος

βαθμοφόρος

σκορπιός

εκθέτης

υπόσχεση

καστροπολιτεία

νεράιδα

γυαλί

ανθυπίλαρχος 

κοροϊδεύω

σπρώχνω

κάποιος


Θυμηθήκαμε τα απρόσωπα ρήματα. Τα απρόσωπα ρήματα έχουν υποκείμενο μια ολόκληρη πρόταση. Τα κυριότερα απρόσωπα ρήματα είναι:
α) πρόκειται, συμφέρει, πρέπει, μέλει,  ενδέχεται κ.ά.
β) τα ρήματα που φανερώνουν φυσικά φαινόμενα: βρέχει, χιονίζει, αστράφτει, βροντά, φυσά, χειμωνιάζει, καλοκαιριάζει, βραδιάζει, χαράζει, φέγγει, ξημερώνει, νυχτώνει, κ.ά.
γ) μερικά προσωπικά ρήματα σε ορισμένες φράσεις: λέγεται, φτάνει, χρειάζεται, φαίνεται, γίνεται, τυχαίνει, ακούγεται, κ.ά.

8. Υπογραμμίζω τα απρόσωπα ρήματα ή τις απρόσωπες φράσεις και κυκλώνω το υποκείμενό τους.
Ακούγεται ότι θα κλείσουν τα σχολεία λόγω κακοκαιρίας.
Είναι φυσικό να κουράζεται στο παιχνίδι.
Είναι κρίμα να μην προσέχετε στο μάθημα.
Δεν επιτρέπεται να ασχολείστε  με ανοησίες.
Πρόκειται να πάμε βόλτα το βράδυ.


Θυμηθήκαμε τις καταλήξεις των ρημάτων σε –είτε, -ήστε,- είστε –ήσε κλπ.

9. Συμπληρώστε   τα   γράμματα    που    λείπουν.
Απαγορεύετ….        το παιχνίδι μέσα στην τάξη.
Ο   παππούς   δροσίζετ….    πίνοντας λεμονάδα.
Μην   ενοχλ…….     τους παππούδες!
Μετακινηθ……    στις   μπροστινές   θέσεις.
Παίξτ.... όμορφα και νικ….στε   τον   αντίπαλό   σας!
Με  ποιο θέμα  ασχολ….στε   φέτος στην Ευέλικτη ζώνη;
Οδηγ…στ….   προσεκτικά τα αυτοκίνητά σας!
Να οδηγ.....τ .... προσεχτικά στο δρόμο.

Μάθαμε να κλίνουμε επίθετα σε –ος, - ο  και σε –ων, -ούσα, -ον

10. Συμπληρώνω τον πίνακα με τα άλλα γένη των επιθέτων:
Αρσενικό
Θηλυκό
ουδέτερο
ο παρών



η απούσα


η πτυχιούχος

ο πρωτεύων




το επείγον

 Θυμηθήκαμε τις παρομοιώσεις και τις μεταφορές.

11. Βάζω (Κ) για την κυριολεξία, (Μ) για τη μεταφορά και (Π) για την παρομοίωση.
(......) Τρώει λαίμαργα, γιατί πεινάει όπως ο λύκος.
(......) Ο Τάσος τρώει πατάτες με κρέας.
(......) Τον έφαγε με τα μάτια του.
(......) Ο Σκρουτς κολυμπούσε στο χρήμα.
(......)  Η Νικολέτα κολυμπάει σαν δελφίνι.
(......) Ο Πέτρος κολυμπούσε μια ώρα στην πισίνα.

Μάθαμε σύνθετες λέξεις με το χρόνος  και με τη γη

12. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τις λέξεις που ταιριάζουν.
(πολύχρονος, χρονοτριβώ, διαχρονική, πεντάχρονος, ημίχρονο, γεωμετρία, γεωλόγος,   γαιοκτήμονας, γεωπόνος, γεωγραφία)
Ο .................................................. κάλεσε έναν ................................... για να δει τα άρρωστα φυτά.
Όλοι οι φίλοι του ................................. .........  Βασίλη του ευχήθηκαν να είναι «..................................» για τα γενέθλιά του.
Ο Παναγιώτης όλη την ώρα  ........................................ γιατί δεν θέλει να γράψει τα μαθήματά του.
Ο Πέτρος στο ...................................... του αγώνα συζητούσε με τον πατέρα του για τη .......................................... αξία της τέχνης του 5ου αιώνα του Περικλή.
Ο ....................................... έκανε μια σπουδαία εργασία για τα ορυκτά της Ελλάδας.
Τα αγαπημένα μου μαθήματα είναι η ...................................... και η ...........................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου