ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
(ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΙΣ
ΕΝΟΤΗΤΕΣ 7 ΚΑΙ 9)
ΟΝΟΜΑ:
............................................................ ΗΜΕΡ.
............................
Θυμηθήκαμε το υποκείμενο, το
αντικείμενο και το κατηγορούμενο και πώς τα βρίσκουμε στις προτάσεις.
Μάθαμε ποια ρήματα λέγονται
μεταβατικά και ποια αμετάβατα.
1.
Βρίσκω στις προτάσεις το ρήμα, το υποκείμενο,
το αντικείμενο ή το
κατηγορούμενο και το
σημειώνω μέσα στις παρενθέσεις. Στην παρένθεση δίπλα στην πρόταση γράφουμε αν το
ρήμα είναι μεταβατικό ή αμετάβατο και
ποια από αυτά είναι συνδετικά:
Η Γεωργία έγινε καθηγήτρια. (......................................... ..................................)
(......) (......) (.......)
Ο Νίκος
πίνει το γάλα. (.............................................. ...................................)
(......) (......) (.......)
Ο
Βασίλης διαβάζει.
(.................................................... .....................................)
(........) (......)
Ο τοίχος
είναι πέτρινος. (........................................... .........................................)
(......) (......) (.......)
Γράφω
την πρόταση .
(........................................ ...................................................)
(.......) (.........)
Ο τοπογράφος έκανε τα σχέδια. (...................................... .....................................)
(......) (......) (.......)
Ο σκύλος τρέχει στο δρόμο. (...................................... .............................................)
(......)
(......) (.......)
Σταφύλια αγόρασε η μαμά.(.........................................
...............................................)
(......) (......) (.......)
Θυμηθήκαμε τις ρηματικές και τις
ονοματικές φράσεις και πώς τις μετατρέπουμε από ονοματικές σε ρηματικές και
αντίστροφα.
2. Μετατρέπω τις ρηματικές σε ονοματικές
φράσεις
ΡΗΜΑΤΙΚΗ ΦΡΑΣΗ
|
ΟΝΟΜΑΤΙΚΗ ΦΡΑΣΗ
|
Οι κάτοικοι συνεργάστηκαν.
|
|
Εξαφανίστηκαν οι δεινόσαυροί.
|
|
Οι πολιτικοί συζητούν.
|
|
Έγραψα την άσκηση.
|
|
3. Μετατρέπω τις ονοματικές φράσεις σε
ρηματικές:
ΟΝΟΜΑΤΙΚΗ ΦΡΑΣΗ
|
ΡΗΜΑΤΙΚΗ ΦΡΑΣΗ
|
Αύξηση των τιμών των μετοχών
|
|
Συνάντηση των δημάρχων του νομού.
|
|
Πτώση αεροσκάφους
|
|
Απεργία των εργαζόμενων στους ΟΤΑ
|
|
Θυμηθήκαμε το επίθετο πολύς και
το επίρρημα πολύ.
4. Συμπληρώνω τις προτάσεις με το επίθετο
πολύς, πολλή, πολύ και το επίρρημα πολύ:
Χθες έβρεξε ............................... Η
βροχή ήταν ......................... δυνατή.
Σήμερα έριξε ....................... βροχή και .......................
χαλάζι. Διψούσα ........................ η γλώσσα μου είχε στεγνώσει απ’ την
....................... δίψα, την ..................... μεγάλη δίψα. ............................. άνθρωποι δεν
αντέχουν στην ........................ ζέστη και ιδρώνουν
.............................. Έχω ................................... φίλους
και παίζουμε ............................... ώρες μαζί. Οι γιαγιάδες είναι
.............. αγαπητά πρόσωπα. Τις θυμόμαστε με .........................
αγάπη.
Μάθαμε τις σύνθετες λέξεις με προθέσεις (ανά,
εν, συν, κλπ)
5. Σχηματίζω σύνθετα με το εν:
|
Σύνθετη λέξη
|
|
Σύνθετη λέξη
|
εν + γραφή
|
εγγραφή
|
εν + πιστός
|
έμπιστος
|
εν + γάμος
|
|
εν + πείρα
|
|
εν + χρώμα
|
|
εν + φράγμα
|
|
εν + χορδή
|
|
εν + ψυχή
|
|
6. Σχηματίζω σύνθετες λέξεις με πρώτο
συνθετικό το συν:
|
Σύνθετη λέξη
|
|
Σύνθετη λέξη
|
συν + εργάζομαι
|
|
συν + παν
|
|
συν + μετέχω
|
|
συν + παίχτης
|
|
συν + πάσχω
|
|
συν + κολλώ
|
|
συν + μαθητής
|
|
συν + κλίνω
|
|
συν + άνθρωπος
|
|
συν + τάγμα
|
|
συν + οικία
|
|
συν + τονισμός
|
|
συν + πτώση
|
|
συν + νέφος
|
|
συν + φιλιώνω
|
|
συν + λαβή
|
|
συν + γράμμα
|
|
συν + λήψη
|
|
συν + κρούση
|
|
συν + ροή
|
|
συν + χρόνος
|
|
συν + ραφή
|
|
συν + χαίρω
|
|
συν + θήκη
|
|
Μάθαμε
πώς γράφονται τα θηλυκά που τελειώνουν σε –ία, -ιά, -εία, -εια
7. Σχηματίζω θηλυκά ουσιαστικά σε ( -ια ή – εια ) από τα παρακάτω ουσιαστικά , επίθετα
και ρήματα .
Λέξη
|
Θηλυκό
|
Λέξη
|
Θηλυκό
|
συνοδεύω
|
|
ευσεβής
|
|
δουλεύω
|
|
αδικώ
|
|
πολιτεύω
|
|
πλατύς
|
|
κοινωνώ
|
|
αληθής
|
|
αμφιβάλλω
|
|
απεργώ
|
|
αγγαρεύω
|
|
συνεχής
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου