ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
(ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΟ 2Ο
ΤΕΥΧΟΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ)
ΟΝΟΜΑ:
...............................................................................
ΗΜΕΡ. ...................
Θυμηθήκαμε
το υποκείμενο, το αντικείμενο και το κατηγορούμενο. Μάθαμε τα απρόσωπα ρήματα
τα οποία έχουν σαν υποκείμενο ολόκληρες προτάσεις.
1.
Βάζω (Ρ) για το ρήμα, (Υ) για το υποκείμενο, (Α) για το αντικείμενο και (Κ) για
το κατηγορούμενο.
Το
παιδί διέσχισε το
δρόμο γρήγορα. Ο
Βασίλης έγινε θηρίο.
(...)
(....) (.....) (.....) (.....)
(.....) (.....)
Οι μαθητές είναι προσεχτικοί. Ο χρόνος είναι
χρήμα.
(...) (....) (.....) (.....) (.....) (.....)
Η
μαμά μαγειρεύει σούπα και κοτόπουλο.
Τα γλυκά φαίνονται υπέροχα.
(...)
(....) (.....) (.....) (.....) (.....) (.....)
2.
Κυκλώνω τα ρήματα και υπογραμμίζω τα υποκείμενα των προτάσεων.
Ακούστηκε ότι αύριο θα πάμε
περίπατο. Δεν ξέρω τι να διαβάσω.
Στο πάρκο συνάντησα την Άννα και την
Όλγα. Πρέπει να διαβάσω.
Θα πάω στο πάρκο να παίξω. Δεν είναι σωστό να αντιμιλάς στη μαμά.
Μάθαμε
τα μεταβατικά και τα αμετάβατα ρήματα.
3. Υπογραμμίζω τα μεταβατικά και κυκλώνω τα
αμετάβατα ρήματα των προτάσεων.
Ο Νίκος χτύπησε τον Βασίλη. Η γιαγιά αρρώστησε. Ο Πέτρος χτύπησε.
Η μαμά καθάρισε το σπίτι. Ο Πέτρος καθαρίζει. Καρύδια τρώει ο μπαμπάς.
Κοιμάμαι συνήθως νωρίς. Αύριο θα γράψω διαγώνισμα. Τρέξε γρήγορα.
Μάθαμε
τις καταλήξεις των θηλυκών που τελειώνουν σε
-ια –εια –εία κλπ.
4.
Συμπληρώνω τις καταλήξεις που λείπουν και τονίζω:
απορ......α
|
ησυχ......α
|
πορ......α
|
λατρ......α
|
μαγ......α
|
πολιτ......α
|
αμφιβολ....α
|
ηρεμ....α
|
γοητ.......α
|
φαντασ......α
|
δουλ......ά
|
φωλ.....ά
|
βοήθ.......α
|
αμαρτ.....α
|
προσπάθ.....α
|
ληστ.....α
|
ευγέν........α
|
κηδ......α
|
ειρων......α
|
ιστορ.....α
|
Θυμηθήκαμε
τις ονοματικές και τις ρηματικές φράσεις
5.
Μετατρέπω τις ρηματικές φράσεις σε ονοματικές και αντίστροφα:
Ρηματικές
φράσεις
|
Ονοματικές
φράσεις
|
|
Συνεργασία
μαθητών και δασκάλων
|
Απαγορεύεται
το τρέξιμο.
|
|
Περιγράφω
το σπίτι.
|
|
Πρόσφερε
πολλά δώρα
|
|
|
Παρουσίαση
των νέων μεθόδων
|
Θα
δημιουργηθεί ένας ποδηλατόδρομος.
|
|
|
Οργάνωση
έκθεσης ζωγραφικής
|
|
Εφαρμογή
των κανόνων του ΚΟΚ
|
Ανταλλάζουμε
δώρα στις γιορτές.
|
|
Μάθαμε
τις σύνθετες λέξεις με την πρόθεση συν και με άλλες προθέσεις
6.
Συμπληρώνω τον πίνακα με τις σύνθετες λέξεις:
Λέξεις
|
Σύνθετες με συν +
|
Λέξεις
|
Σύνθετες
με συν +
|
αγωνιστής
|
|
κινώ
|
|
παίχτης
|
|
πολίτης
|
|
κάτοικος
|
|
φοιτητής
|
|
γράμμα
|
|
λόγος
|
|
βαδίζω
|
|
χαίρω
|
|
κάτοικος
|
|
ραφή
|
|
νέφος
|
|
λήψη
|
|
Θυμηθήκαμε
το επίθετο πολύς και το επίρρημα πολύ.
7. Συμπληρώνω τα κενά με το επίθετο πολύς ή το
επίρρημα πολύ:
επίρρημα πολύ :
Το
μεσημέρι έφαγα ........................... και με πονούσε ................... η
κοιλιά μου. Το ................... φαγητό με πείραξε. Δεν μπορούσα να ηρεμήσω.
Πέρασε .....................ώρα για να νιώσω καλύτερα. Το απόγευμα πήγα στον
κινηματογράφο. Ήταν .......................... θεατές στην αίθουσα. Ήταν
.................. σκοτεινή η αίθουσα.
Το έργο
ήταν ......................... τρομαχτικό. .............................
άρχισαν να φωνάζουν από τον φόβο. Στο τέλος οι πρωταγωνιστές τα κατάφεραν και
όλα τελείωσαν ................. καλά. Το τέρας ένιωσε
....................... στεναχωρημένο
που το νίκησαν. Με .................. χαρά βγήκα από την αίθουσα. Εκεί
συναντήθηκα με .................. παιδιά και πήγαμε βόλτα. Εκεί είδαμε
...................... δέντρα. Καθίσαμε κάτω από μια ελιά η οποία δημιουργούσε
.......................... σκιά και μου θύμισε μια σκηνή από την ταινία που
είδαν πριν από ............................. ώρα.
Μάθαμε
σύνθετες λέξεις με τη γη, το χρόνο και το βιβλίο.
8. Συμπληρώνω
τις προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις:
(βιβλιοκριτική,
υδρόγειος, χρονομηχανή, βιβλιοθηκάριος, γεωγραφία, ημίχρονο, γεωπόνος, βιβλιοθήκη)
Πρέπει
να διαβάσω τη
................................. για να δω αν θα αγοράσω το βιβλίο.
Στη
.................................. με βοήθησε ο ............................
για να βρω το βιβλίο που έψαχνα.
Τα
παιδιά έπαιζαν γυρίζοντας την ................................ σφαίρα και
συγχρόνως μάθαιναν ................................
Ο Νίκος
ήθελε να είχε μια ....................................... για να κάνει ταξίδια
στο μέλλον.
Μόλις
τελείωσε το δεύτερο
....................................,
πήγε στο ................................... να πάρει λιπάσματα για το
χωράφι του.
Μάθαμε
το πολυσύνδετο και το ασύνδετο σχήμα. Μάθαμε τη χρήση του κόμματος.
9.
Βάζω κόμμα, όπου χρειάζεται.
Χθες
πότισα τα λουλούδια κλάδεψα τις τριανταφυλλιές
μάζεψα τα ξερόκλαδα τα έριξα στον κάδο και μετά έπλυνα την αυλή.
Μου
αρέσουν τα κεράσια οι φράουλες τα βερίκοκα τα ροδάκινα τα
νεκταρίνια αλλά πιο πολύ μου αρέσει το πεπόνι.
Χθες
η μαμά μαγείρεψε πατάτες μακαρόνια
κεφτεδάκια και έφτιαξε και παστίτσιο.
Μάθαμε
τις ανεξάρτητες προτάσεις (κρίσεως, ερωτηματικές, επιθυμίας και επιφωνηματικές)
και τις δευτερεύουσες προτάσεις (χρονικές, αιτιολογικές, υποθετικές, τελικές,
αποτελεσματικές κλπ)
10.
Υπογραμμίζω τις κύριες προτάσεις και κυκλώνω τις δευτερεύουσες προτάσεις.
Οι
μαθητές διαβάζουν πολλές ώρες κάθε μέρα.
Η
γιαγιά μου φοράει ακουστικά για να ακούει καλύτερα.
Ο
Πέτρος διαβάζει και ο αδερφός του παίζει στο δωμάτιό του.
Επειδή
δεν μπορούσε να λύσει την άσκηση, ζήτησε τη βοήθεια του μπαμπά του.
Μόλις
μπήκε στο σπίτι, είδε το γιο του να παίζει.
Πότε
θα πάμε εκδρομή; Ο Βασίλης χτύπησε, γιατί ήταν απρόσεχτος.
Θυμηθήκαμε
τις εγκλίσεις
11. Γράφω τις προτάσεις στην υποτακτική και
στην προστακτική του αορίστου :
Οριστ.
ενεστ. Διαβάζουμε προσεχτικά τα μαθήματα.
Υποτ.
αορ.
...................................................................................................................
Προστ.
αορ.
................................................................................................................
Οριστ.
ενεστ. Ρίχνουμε τα σκουπίδια στον κάδο.
Υποτ.
αορ.
...................................................................................................................
Προστ,
αορ.
................................................................................................................
Οριστ.
ενεστ. Αγοράζουμε μόνο ό,τι
χρειαζόμαστε.
Υποτ.
αορ.
...................................................................................................................
Προστ,
αορ. ................................................................................................................
Θυμηθήκαμε
τον συλλαβισμό
12.
Χωρίζω τις λέξεις σε συλλαβές:
λέξεις
|
συλλαβές
|
λέξεις
|
συλλαβές
|
πλοίαρχος
|
|
φάτνη
|
|
Καστροσυκιά
|
|
καταρράχτης
|
|
Κοκκινιά
|
|
αργοπορία
|
|
νεράιδα
|
|
πολιορκία
|
|
Μάθαμε
τα απρόσωπα ρήματα.
13
Υπογραμμίζω τα απρόσωπα ρήματα ή τις απρόσωπες εκφράσεις και κυκλώνω τα υποκείμενα τους:
Κάθε
βδομάδα πρέπει να γράφουμε ένα τεστ.
Είναι
κρίμα που καταστράφηκε αυτός ο πίνακας.
Λέγεται
ότι μέσα στην εβδομάδα θα επισκεφτούμε
το μουσείο.
Καλό
είναι να προσέχουμε περισσότερο.
14.
Γράφω με τα παρακάτω ρήματα δυο
προτάσεις μια σαν απρόσωπο και μια σαν προσωπικό:
(φαίνεται
)
....................................................................................................................
(φαίνεται)
.....................................................................................................................
(χρειάζεται)
..................................................................................................................
(χρειάζεται)
..................................................................................................................
Θυμηθήκαμε
τις παρομοιώσεις και τις μεταφορές
15.
Υπογραμμίζω τις παρομοιώσεις και κυκλώνω τις μεταφορές:
Το πρόσωπο έλαμπε σαν καλοκαιρινός
ήλιος. Ο κάμπος της Βέροιας σαν πράσινη
θάλασσα απλώνεται στα πόδια της πόλης. Σαν έφτασε στο χωριό του, χάρηκε και η μαύρη
η μάνα του. Βαθύ σκοτάδι απλωνόταν γύρω του και ο φόβος κυρίευε την καρδιά του.
Το πρόσωπό του μοιάζει σαν ζωγραφιά και έλαμπε σαν μαργαριτάρι.
Μάθαμε τα επίθετα σε
-ος – ο και σε –ων, -ούσα, -ον
16.
Συμπληρώνω τις προτάσεις με το επίθετο της παρένθεσης στον κατάλληλο αριθμό,
γένος και στην κατάλληλη πτώση:
Ο
ασθενής εξετάστηκε από τους (θεράπων) .........................................
ιατρούς.
Οι
(αριστούχος)
................................................ μαθητές πήραν τον
έπαινό τους.
Οι
εξαρτημένες προτάσεις λέγονται και
(δευτερεύων)
...........................................
Ο
Σύλλογος έχει 200 (ενεργός)
........................... μέλη.
Οι
(παρών) ............................................. συνθήκες δεν βοηθούν για
να βρεθεί μια (συμφέρων) ....................................... λύση για
όλους.
Θυμηθήκαμε
τις καταλήξεις των ρημάτων - Θυμηθήκαμε
την κλίση της οριστικής του ενεστώτα στην παθητική φωνή.
17. Συμπληρώνω τα γράμματα που λείπουν.
Μην
ενοχλ.....τ.... τους συμμαθητές σας.
Κερδ....στ..... τον αγώνα.
Οδηγ......στ.... με προσοχή. Κλ.....στ.....
την πόρτα και βγ......τε έξω. Δεν
δικαιολογ.......τ..... τέτοια
ανησυχία. Προσπαθ.....στ... να κοιμηθ.......τ ..... νωρίς.
Χτυπ......στ.... με δύναμη το κουδούνι.
Συνεργαστ.......τ.... με τους συμμαθητές σας και λ.....στ.... τα
προβλήματα. Σταματ....στ.... την
γκρίνια. Ασχοληθ.......τ..... με τα μαθήματά σας.
18.
Κλίνω την πρόταση σε όλα τα πρόσωπα.
Εγώ
|
Ασχολούμαι
με τον αθλητισμό και γι’ αυτό κινούμαι γρήγορα.
|
Εσύ
|
|
Αυτός
|
|
Εμείς
|
|
Εσείς
|
|
Αυτοί
|
|
Θυμηθήκαμε τους μελλοντικούς
χρόνους
19.
Συμπληρώνω τις προτάσεις με μελλοντικούς χρόνους:
Κάθε
Κυριακή ............................... (πηγαίνω) στο γήπεδο.
Αύριο
......................................(ταξιδεύω) στην Αθήνα.
.......................................
(λύνω) τις ασκήσεις που έχουμε.
Αποφάσισα
να γίνω καλός μαθητής, γι’ αυτό δεν .....................................
(κάνω) φασαρία στην τάξη. ....................................... (γράφω) όλες
τις εργασίες, ............... ............................ (διαβάζω) όλα τα
μαθήματα και ως το τέλος της χρονιάς .............. .............................(γίνομαι)
ένας από τους καλύτερους μαθητές.
...........................
(αργώ) και όταν φτάσουμε ............................................. (αρχίζω)
το μάθημα. Ελπίζω ότι δεν .........................................
(μαλώνω) ο δάσκαλος.
Κάθε
απόγευμα ...................................(πάω) βόλτα και
.......................... (παίζω) μπάλα με τους φίλους μου.
.................................(είναι) οι καλύτερες διακοπές μου.
Μάθαμε
τις υποθετικές προτάσεις
20.
Συμπληρώνω τις προτάσεις και κυκλώνω την υπόθεση σε κάθε πρόταση:
Αν
λέμε αλήθεια,
........................................................................................
Θα
μου πάρει ποδήλατο η μαμά, .................................................................................
Θα
πετύχω στη ζωή,
....................................................................................................
Αν
πάτε στη θάλασσα, .................................................................................................
Αν
μου το είχες πει νωρίτερα,
.....................................................................................
Θα
πήγαινα διακοπές, ..................................................................................................
Μάθαμε
τους προσδιορισμούς χρόνου
21.
Υπογραμμίζω τους προσδιορισμούς χρόνου των προτάσεων:
Η
μαμά ξυπνάει χαράματα για να προλάβει τις δουλειές.
Τα
επόμενα χρόνια θα έχουμε πολλές φυσικές καταστροφές.
Στις
οχτώ το πρωί θα φύγουμε με το λεωφορείο για την εκδρομή.
Το
φθινόπωρο πέφτουν τα φύλλα των δέντρων.
Το
Πάσχα θα πάω στο χωριό μου.
Αύριο
θα πάμε εκδρομή. Μόλις φτάσουμε, θα δούμε τα εκθέματα του μουσείου. Μέτα θα
παίξουμε και στη συνέχεια θα επισκεφτούμε τον υπαίθριο αρχαιολογικό χώρο. Το μεσημέρι θα επιστρέψουμε στο σχολείο.
22.
Γράφω την οικογένεια των λέξεων:
χρόνος
|
γη
|
βιβλίο
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23.
Χρησιμοποιώ λέξεις από την εργασία 22
και γράφω μια ιστορία με δυο τουλάχιστον παραγράφους:
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
Ξεκινά τα
ταξίδια στον Άρη το 2019 ο πύραυλος του Elon Musk
Ο ιδρυτής της Tesla Elon Musk είπε μιλώντας στο φεστιβάλ South by
Southwest ότι τα σχέδιά του για την εκτόξευση του πυραύλου BFR είναι πιθανό να
ευδοκιμήσουν στις αρχές του 2019.
Όπως είπε, η διαστημική εταιρεία του
θα είναι έτοιμη να εκτοξεύσει το 2019 τον πρώτο πύραυλό της BFR. Σε πρώτη φάση
θα περιορισθεί σε σύντομες δοκιμαστικές πτήσεις, αλλά ο απώτερος προορισμός του
στο μέλλον θα είναι ο γειτονικός πλανήτης.
Οι άνθρωποι πρέπει να δώσουν
προτεραιότητα στην αποίκιση του Άρη, προκειμένου το ανθρώπινο είδος να μην
εξαφανισθεί σε περίπτωση ενός τρίτου παγκόσμιου πυρηνικού πολέμου, δήλωσε ο
ιδρυτής της Space X και της Tesla.
O Αμερικανός δισεκατομμυριούχος
τόνισε ότι "είναι σημαντικό να αποκτήσουμε μια αυτάρκη βάση στον Άρη,
επειδή θα είναι αρκετά μακριά από τη Γη στην περίπτωση ενός πολέμου, οπότε
είναι πιθανότερο να επιβιώσει από ό,τι μια σεληνιακή βάση".
"Αν υπάρξει ένας τρίτος
παγκόσμιος πόλεμος, θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι θα υπάρχουν αρκετοί σπόροι
του ανθρώπινου πολιτισμού κάπου αλλού, ώστε να τον αναβιώσουν και να
συντομεύσουν τη διάρκεια των σκοτεινών ετών", πρόσθεσε, απαντώντας σε
ερώτηση του φίλου του Jonathan Nolan, δημιουργού της τηλεοπτικής σειράς
επιστημονικής φαντασίας "Westworld".
Επισήμανε, επίσης, ότι ο Άρης δεν θα
αποτελέσει καταφύγιο μόνο για τους πλούσιους, αλλά μια επικίνδυνη αποστολή που
θα θυμίζει την εξερεύνηση της Αρκτικής. "Θα είναι δύσκολη, επικίνδυνη, μια
καλή ευκαιρία για να πεθάνει κανείς, αλλά και συναρπαστική για όσους
επιβιώσουν. Δεν θα υπάρξουν και πολλοί που θα θελήσουν να πάνε στην αρχή. Αλλά
στην πορεία ο Άρης θα γίνει φιλόξενος και θα έχει σπουδαία μπαρ!" είπε ο
Musk.
ΠΗΓΉ: http://www.capital.gr
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Πότε θα
ξεκινήσουν οι δοκιμές για το ταξίδι στον Άρη;
...................................................................................................................................
2. Για ποιον
λόγο πιστεύει ο Elon Musk ότι πρέπει να γίνει η αποίκιση του
Άρη;
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
3. Με τι
συγκρίνει την αποίκιση του Άρη ο Elon Musk; Πώς λέει ότι θα είναι η αποίκιση του Άρη;
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου