Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2017

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΗΝ 6Η ΕΝΟΤΗΤΑ




(ΦΙΛΟΙ )
ΟΝΟΜΑ: ................................................................ ΗΜΕΡ. ...................................

Μάθαμε να χρησιμοποιούμε τον ευθύ ή τον πλάγιο λόγο για να περιγράψουμε δραστηριότητες με φίλους και όχι μόνο.
Στον ευθύ λόγο μεταφέρουμε τα λόγια κάποιου όπως ακριβώς τα είπε είτε χρησιμοποιώντας διάλογο είτε εισαγωγικά.
Στον πλάγιο λόγο περιγράφουμε το διάλογο που έγινε χρησιμοποιώντας συνδέσμους, αντωνυμίες,  ρήματα όπως ρωτώ,  ονόματα, κλπ

  1.  Μετατρέπω τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και αντίστροφα:

Ευθύς λόγος
Πλάγιος λόγος
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................
Ο γυμναστής τούς είπε να παίξουν χάντμπολ και τα παιδιά είπαν ότι δεν ήξεραν αυτό το παιχνίδι.
- Πότε θα ξεκινήσετε; Ρώτησε ο πατέρας.
- Δεν ξέρουμε, απάντησαν τα παιδιά.
..................................................................
..................................................................
..................................................................
..................................................................

-Αλέξανδρε, έμαθα ότι αρρώστησες. Είναι αλήθεια;
- Ναι, αλλά δεν ήταν τίποτα σοβαρό.


Μάθαμε να αναγνωρίζουμε και να χρησιμοποιούμε σωστά τις αποτελεσματικές και τελικές προτάσεις.
Οι αποτελεσματικές ή συμπερασματικές προτάσεις εισάγονται με τους αποτελεσματικούς συνδέσμους ώστε, ώστε να, που. Είναι οι εξαρτημένες προτάσεις που φανερώνουν το αποτέλεσμα.
Οι  τελικές προτάσεις εισάγονται με τους ειδικούς συνδέσμους να, για να. Είναι οι εξαρτημένες προτάσεις που φανερώνουν το σκοπό για τον οποίο γίνεται αυτό που δηλώνεται στην πρόταση που προσδιορίζουν.

2. Στο παρακάτω κείμενο βρείτε και υπογραμμίστε τις τελικές προτάσεις:
Η κυρία Διονυσία είχε στείλει τα μεγαλύτερα παιδιά να υποδεχτούν το δάσκαλο και να τον συνοδέψουν ως το σχολείο.
-Πάμε πρώτα να δεις το σπίτι σου και να αφήσεις τα πράγματά σου, του λέει ο Πυροφάνης.
... Σε λίγο καμιά δεκαριά παιδιά, με τον Βασίλη στη μέση, πήραν την ανηφόρα για το σχολείο, σπρώχνοντας ο ένας τον άλλο, για να βρίσκονται πιο κοντά του και να του δίνουν πληροφορίες, ενώ ταυτόχρονα τον εξέταζαν με τα μάτια από την κορυφή ως τα νύχια.
Μάθαμε να ξεχωρίζουμε τον αδύνατο τύπο της προσωπικής αντωνυμίας από το οριστικό άρθρο.
Τα άρθρα συνοδεύουν ουσιαστικά και επίθετα (την μητέρα, τον καλό )
Οι αντωνυμίες συνοδεύουν ρήματα(του μίλησα, την φώναξα)

3. Να υπογραμμίσετε τα άρθρα και να κυκλώσετε την αντωνυμία:
Για να τον  διασχίσετε, πρέπει να περάσετε ανάμεσα από τις διαβάσεις των πεζών. Αν υπάρχει τροχονόμος, πρέπει να σας κάνει σήμα για να περάσετε.
Κι αφορμή γύρευε κάθε φορά να μας ξεδιαλύνει του κόσμου τα παράξενα.
Ο διευθυντής τον κάλεσε για να δικαιολογήσει τις απουσίες της Αντωνίας.

Μάθαμε να σχηματίζουμε την υποτακτική και την προστακτική του αορίστου 
ενεστώτας
αόριστος
υποτακτική αορίστου
προστακτική αορίστου
ψαρεύω
ψάρεψα
να ψαρέψω
ψάρεψε  - ψαρέψτε

4. Υπογραμμίστε τα ρήματα που βρίσκονται στην υποτακτική του αορίστου. Έπειτα συμπληρώστε τον πίνακα με την οριστική του ενεστώτα, την οριστική και την προστακτική του αορίστου.
Αυτό είναι ένα σταυροδρόμι μας εξήγησε η δασκάλα.
Για να το διασχίσετε, πρέπει να περάσετε ανάμεσα απ’ τις διαβάσεις των πεζών. Αν υπάρχει τροχονόμος, πρέπει να σας κάνει σήμα για να περάσετε. Σ’ όλες όμως τις περιπτώσεις, θα πρέπει να κοιτάξετε αριστερά και δεξιά και κυρίως να μην τρέχετε ποτέ, μα ποτέ...
ενεστώτας
αόριστος
προστακτική αορίστου


-


-


-


-


-

Μάθαμε να αναγνωρίζουμε τα ομώνυμα και τα παρώνυμα
Ομώνυμα λέγονται οι λέξεις που έχουν την ίδια προφορά αλλά διαφορετική ορθογραφία και σημασία: λίρα – λύρα
Παρώνυμα λέγονται οι λέξεις που μοιάζουν στην προφορά αλλά έχουν διαφορετική ορθογραφία και σημασία: αμυγδαλιές – αμυγδαλές

Συμπληρώστε τη σωστή λέξη:
αμαρτωλός – αρματολός: Ετοιμάζουμε ένα θεατρικό για την 25η Μαρτίου με κλέφτες και ............................................................
έκλειψη – έκθλιψη: Η .......................... της σελήνης θα είναι ορατή στην Ελλάδα.
καμάρα – κάμαρα , θέα – θεά: Ο Σταύρος νοίκιασε μια ............................. με .................................... δίπλα στη θάλασσα.
Παίρνω – περνώ: Κάθε πρωί ο κυρ Απόστολος ................................... από το περίπτερο και ................................. την εφημερίδα του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου