Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2017

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΕΥΧΟΣ



ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

(1Ο ΤΕΥΧΟΣ)

ΟΝΟΜΑ: ............................................................................. ΗΜΕΡ.............................

Θυμηθήκαμε τους χρόνους των ρημάτων και τι δείχνει ο κάθε χρόνος.
Σελίδες γραμματικής: 131 -137

1. Κάνω τις χρονικές αντικαταστάσεις των ρημάτων:


ΧΡΟΝΟΙ
ΡΗΜΑΤΑ
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
Ντύνομαι
χάνεται
διαβάζετε
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ



ΑΟΡΙΣΤΟΣ



ΣΥΝ. ΜΕΛΛ.



ΕΞΑΚ. ΜΕΛΛ.



ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝ.



ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛ.



ΣΥΝΤ. ΜΕΛΛ.






Θυμηθήκαμε τις εγκλίσεις των ρημάτων. Οι εγκλίσεις είναι η οριστική, η υποτακτική και η προστακτική.
Σελίδες γραμματικής: 141 -142



2.  Γράφω την έγκλιση το πρόσωπο και το χρόνο των παρακάτω προτάσεων:

Πρέπει να γράφεις όλες τις προτάσεις. (.....................................................................)

Ο Νίκος είπε : Διάβαζε δυνατά το μάθημα. (..............................................................)

Οι παππούδες  παίρνουν πολλά φάρμακα.  (...............................................................)

Περάστε γρήγορα μέσα. (...........................................................................................)

Θα πάμε βόλτα στο δάσος. (........................................................................................)

Να βαδίσετε προσεκτικά.   (........................................................................................)

Προσέξτε  τη διάβαση.     (........................................................................................)



Μάθαμε να κλίνουμε θηλυκά ουσιαστικά σε  - ος  (η οδός)
Σελίδα γραμματικής: 79



3. Κλίνουμε το ουσιαστικό η παράγραφος:

Πτώσεις
Ενικός αριθμός
Πληθυντικός αριθμός
Ονομ.


Γενική


Αιτιατ.


Κλητική





4. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τα ουσιαστικά των παρενθέσεων:

(παράγραφος) Τα κείμενα είναι χωρισμένα σε  ....................................................

(οδός) Το σπίτι του Βασίλη είναι στην ................................. Κίμωνος.

(λεωφόρος) Στην .........................  Ανοίξεως μένει ο Πέτρος.

(λεωφόρος) Οι .............................. είναι μεγάλοι δρόμοι.

(διαμέτρου) Το μήκος της  ........................  του κύκλου είναι ίσο με το μήκος δύο  ακτινών.

Μάθαμε να κλίνουμε τα επίθετα σε –ης, -ες (ο, η διεθνής – το διεθνές)
Μάθαμε να κλίνουμε επίθετα σε –ής, -ιά, -ί (ο σταχτής, η σταχτιά, το σταχτί)
Θυμηθήκαμε πώς κλίνουμε τα επίθετα σε –ύς, -ιά, -ύ (ο βαθύς, η βαθιά, το βαθύ)
Σελίδες στη γραμματική: 99,  100,  104



5. Συμπληρώνω τον πίνακα:

Ονομ.  ενικού
Γενική ενικού
Γενική πληθυντ.
Αιτιατ. Πληθυντ.
Ο πλατύς



Η σταχτιά



Το κεραμιδί



Ο ευγενής



Η καφετιά



Το ασθενές



Το φαρδύ



Η παχιά



Ο θαλασσής



Η επιεικής



Το συνεχές



Η χρυσαφιά



Ο βυσσινής



Ο μακρύς






Θυμηθήκαμε το οριστικό άρθρο (ο, η, το) και το αόριστο άρθρο (ένας, μία, ένα)
Σελίδες γραμματικής: 61 – 62



6. Συμπληρώνω  τα άρθρα που λείπουν:

…….αίθουσας      ……..μαθητών     ……..τάξεων        ……..δασκάλους

…….δασκάλες     ……. βροχής        …….αυλές(ονομ.)          …….τσάντες (αιτ.)

……..δρόμους      ……..μητέρων      …… ομπρέλας     …….γλυκών

…….περιοχές       ……..αθώων        …….αρχαίων       …….ήρωα

…….ανθρώπους   ……..ημέρας        ……. γραμμής      ……αέρας

……. σπηλιάς       …….σκύλων        ……. κήπο           ……. καρέκλες    

……. χώρας                   ……. δύναμης      ……. κήπων         ……. καρπό                  

……. δυνάμεις      ……. οδηγό                   ……. ανθρώπων   ……. πουλιών     

...... ταμία (αόρ)             ....... γυναίκας (αόρ)                 .......... παιχνίδι (αόρ)

...... γάτας (αόρ)             ........ ανθρώπου (αόρ)             ..........  δώρο  (αόρ)



7. Συμπληρώνω το οριστικό ή το αόριστο άρθρο που ταιριάζει :

............ Νίκος ήρθε.                          Αυτή είναι  ......... μητέρα μου.

............ κύριος σε ζητάει.                  ......... άνθρωπος χτύπησε.

......... καλύτερος άνθρωπος.            ........... δασκάλα αυτή είναι πολύ καλή.

.......... παιδί χτύπησε.                       ......... δασκάλα χτύπησε  ............ παιδί.

Θυμηθήκαμε πώς ξεχωρίζουμε τα άρθρα από τους αδύνατούς τύπους των προσωπικών αντωνυμιών.
Σελίδες γραμματικής: 114 – 115



8. Να διαβάσεις προσεκτικά τις παρακάτω προτάσεις και νά ξεχωρίσεις τα άρθρα από τους αδύνατους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας.

Αυτή την άσκηση την έλυσα εύκολα. (................................- ...................................)

Τον είδα τον αγώνα στην τηλεόραση. (..........................- ......................- ..................)

 Τη Δανάη τη συνάντησα στο σχολείο. (......................- ......................- ....................)

 Του έδωσα τη διεύθυνση του σπιτιού μου. (.................- ......................- ..................)

Του είπα, να τον πει να έρθει το πρωί. (......................- .........................- ..................)



Μάθαμε τα αριθμητικά:

επίθετο
απόλυτα
τακτικά
πολλ/στικά
αναλογικά
6
έξι
έκτος
εξαπλός
εξαπλάσιος
Σελίδες γραμματικής: 122 - 128



9. Συμπληρώνω τον πίνακα με τα αριθμητικά:

επίθετο
απόλυτα
τακτικά
πολλ/στικά
αναλογικά
5




8




10




3







10. Υπογραμμίζω τα αριθμητικά και τα γράφω στην στήλη που πρέπει:

Ο Βασίλης με διπλάσια προσπάθεια  από τον Πέτρο  είναι δεύτερος στην Πέμπτη τάξη. Η Δανάη κέρδισε πέντε βραβεία στους πρώτους αγώνες κολύμβησης του νομού μας. Αυτό το βιβλίο το έχω διπλό. Για να χορτάσει, πρέπει να φάει τριπλή μερίδα φαγητού.  Ο διευθυντής μου κερδίζει τριπλάσια χρήματα από μένα.

Tο πενταπλάσιο του δέκα είναι πενήντα. Είχαμε τετραπλή σύγκρουση αυτοκινήτων με τρεις σοβαρά  τραυματίες.



απόλυτα
τακτικά
πολλ/στικά
αναλογικά



















Θυμηθήκαμε τη χρήση των επιθέτων και των παθητικών μετοχών.



11. Υπογραμμίζω τα επίθετα και κυκλώνω τις παθητικές  μετοχές των προτάσεων:

Ο καλός μου φίλος, ο Αντώνης, είναι ψηλός, γαλανομάτης και παθιασμένος με την ομάδα του.

Ο άριστος μαθητής είναι πάντα διαβασμένος, επιμελής, ήσυχος και προσεχτικός μέσα στην τάξη.

Ο σκύλος ήρθε βρεγμένος  με σηκωμένα τα αυτιά του στο φιλόξενο σπίτι.



Θυμηθήκαμε τα χρονικά(πότε;), τα τοπικά(πού;) και τα τροπικά(πώς;) επιρρήματα.
Σελίδες γραμματικής:162 – 163



12. Υπογραμμίζω τα επιρρήματα (τοπικά, τροπικά, χρονικά) και τα γράφω στη σειρά που πρέπει:

Χαρούμενα ο σκύλος πηδούσε δεξιά και αριστερά μεσημεριάτικα.

Στο πάρτι, που έγινε στον πάνω όροφο χθες,  τα παιδιά πέρασαν υπέροχα.

Προχθές στην εκδρομή βαδίζαμε γρήγορα και προσεχτικά για να μην πέσουμε κάτω και χτυπήσουμε άσχημα.

Τοπικά: ........................................................................................................................

Χρονικά: ......................................................................................................................

Τροπικά: ......................................................................................................................



Θυμηθήκαμε τον ευθύ και πλάγιο λόγο και πώς μετατρέπουμε τον ευθύ σε πλάγιο και αντίστροφα.
Σελίδα γραμματικής: 200



13. Μετατρέπω τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και αντίστροφα:

Ευθύς λόγος
Πλάγιος λόγος
Η Ευτυχία λέει στη μητέρα της:
-  Σήμερα δεν θα φάω πολύ, γιατί πήρα ένα τοστ στο σχολείο.
- Μπορείς να φας όσο θέλεις, αν δεν πεινάς.
..................................................................
..................................................................
...................................................................
...................................................................
...................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
.................................................................
Η μητέρα είπε στην Κατερίνα ότι αν δε φάει το φαγητό της δε θα μεγαλώσει. Αυτή απάντησε ότι είναι καλύτερα να μείνει μικρή για πάντα.



Μάθαμε τις δευτερεύουσες προτάσεις.
Χρονικές , αιτιολογικές, τελικές και αποτελεσματικές προτάσεις
Γνωρίσαμε τα είδη των κύριων προτάσεων: κρίσεως, επιφωνηματικές, επιθυμίας και ερωτηματικές.
Σελίδες γραμματικής:190 – 192,  196  -  199  



14. Υπογραμμίζω τις δευτερεύουσες προτάσεις και γράφω το είδος που είναι:

Ο μπαμπάς πήγε στην αγορά να ψωνίσει.  (............................................................)

Ο μαθητής ήταν αδιάβαστος, επειδή ήταν άρρωστος. (.............................................)

Όταν διαβάσω, θα πάω στο πάρκο.  (.........................................................................)

Είπε τόσες φορές ψέματα, ώστε δεν τον πιστεύει κανείς, (........................................)

Έφαγε τόσο πολύ, που έσκασε. (.................................................................................)

15.Γράφω δίπλα στις κύριες προτάσεις το είδος τους:

Ο Γιώργος ήρθε χαρούμενος. (...........................................................)

Ήθελα να έρθω και εγώ. (.......................................................................)

Πού θα είσαι το απόγευμα;  (.........................................)

Μπράβο τα κατάφερες!        (..................................................)

Τρέχω κάθε μέρα δυο ώρες. (......................................................)

Μάθαμε τα ομώνυμα. Ομώνυμα είναι οι λέξεις που προφέρονται το ίδιο αλλά έχουν διαφορετική σημασία.
Σελίδα γραμματικής: 210



16. Γράφω προτάσεις χρησιμοποιώντας τις ομώνυμες λέξεις:

παγώνει: .....................................................................................................................

παγόνι: .......................................................................................................................

δανικά: .....................................................................................................................

δανεικά: .....................................................................................................................

λίπη: ...........................................................................................................................

λύπη: ...........................................................................................................................

κλήμα: ........................................................................................................................

κλίμα: ..........................................................................................................................



17. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τις λέξεις που ταιριάζουν:

(ψηλός, ψιλός, κλήμα, κλίμα, λύρα, λίρα, ψιλά, ψηλά)

Το ........................ της Ελλάδας είναι μεσογειακό.

Το ............................ έχει πολλά σταφύλια.

Η τιμή της .......................... ανέβηκε.

Πετάχτηκε πάνω ο παππούς ακούγοντας τη  .......................... που έπαιζε ο Νίκος.

Το χωριό μας έχει μια ................... εκκλησία.

Έραψα τα κουμπιά με ............................... κλωστή.

Ο αετός ανέβηκε ................................. στον ουρανό.

Μου τελείωσαν τα .................................



Μάθαμε τα παρώνυμα. Παρώνυμα είναι οι λέξεις που μοιάζουν στην προφορά έχουν διαφορετική σημασία.
Σελίδα γραμματικής: 211



18. Με τα παρώνυμων λέξεων φτιάχνω προτάσεις:

γέρος: .....................................................................................................................

γερός: .......................................................................................................................

νόμος: .....................................................................................................................

νομός: .....................................................................................................................

χώρος: ...........................................................................................................................

χορός: ...........................................................................................................................

αμαρτωλός:..................................................................................................................

αρματολός:.....................................................................................................................



19. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τα παρώνυμα που ταιριάζουν:

(γέρος- γερός,       φόρα – φορά,   πλάγιο – πλαγιά, παίρνω – περνώ)

Ακόμα νιώθω ................... και ξεχνώ πώς είμαι .............................

Ανέβηκα στην  ................................ του βουνού από ένα ........................ δρόμο.

Αυτή τη ......................... πήρα .......................... και πήδησα.

Όταν ............................ τις διασταυρώσεις ..................... τα μέτρα.

Μάθαμε τις οικογένειες των λέξεων φίλος -  οίκος – οδός.
Μάθαμε τις σύνθετες λέξεις με: ήχος, λάθρα, -κομείο, -τροφείο, βάλλω



20. Συμπληρώνω τις προτάσεις με τις λέξεις της παρένθεσης:

(άνοδος, οδοποιία, έξοδος, οδόστρωμα, οδός, κάθοδος, οδός,  περιβάλλον, φιλόζωος, φιλοπατρία, φιλάνθρωπος,  φιλότιμος, οικογένεια, οικόπεδο, οικοδόμος, οικοδέσποινα, οικόσημο, ηχογραφώ, ηχομόνωση, ηχολήπτης,  )

Ο Σάκης Ρουβάς ετοιμάζεται να  ................................ τον νέο του δίσκο.

Στην ................... Κεντρικής γίνονται έργα .......................................

Ο Πέτρος δίνει ότι έχει στους φτωχούς. Είναι πολύ .................................... και ........................................... .

Η βασιλική ................................ έχει το δικό της  ...................................... .

Η μαμά μου  είναι καταπληκτική .............................................. .

Όλα τα καταστήματα πρέπει να έχουν ......................... κινδύνου.

Το ................................... στην οδό Ακροπόλεως είναι σε κακή κατάσταση.

Οι αρχαίοι Σπαρτιάτες διακρίνονταν για τη  .........................................

Κάναμε  ........................................ στο σπίτι μας για να μην ακούμε τη φασαρία.

Οι .................................. αγόρασαν ένα μεγάλο ...................................... για να συγκεντρώσουν εκεί τα αδέσποτα ζώα της πόλης.

Ο Βασίλης σπουδάζει .................................. .

Ο πατέρας μου είναι ............................

Όλοι οι άνθρωποι πρέπει να προστατεύουμε το .................................................

Η..................   Μητροπόλεως  είναι  ........................... και  ..................................

21. Γράφω προτάσεις με τις λέξεις:

λαθρεπιβάτης: ..............................................................................................................

τυροκομείο: ..................................................................................................................

λαθροκυνηγός: .............................................................................................................

ορφανοτροφείο: ............................................................................................................

οδήγηση: ......................................................................................................................

22. Διαλέγω μια λέξη από την οικογένεια φίλος και γράφω μια μικρή ιστορία:

(μερικές λέξεις: φιλία, φιλικός, φιλάργυρος, φιλαράκι, φιλότεχνος, φιλοπόλεμος  ...)

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

........................................................................................................................................
........................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου