Κούνιες
Τις μέρες του Πάσχα μικροί και μεγάλοι
διασκέδαζαν με την
«κούνια»
που υπήρχε σε κάθε σπίτι κρεμασμένη σε
ένα
μεγάλο δέντρο. Όλα τα παιδιά φρόντιζαν να έχουν στην τσέπη τους ένα
πασχαλινό αυγό και ένα «σιδερένιο»
αντικείμενο για να είναι «σιδερένια» και η υγεία τους. Με το κόκκινο αυγό
οι μαμάδες έφερναν γύρους στα πρόσωπα
των παιδιών τους, τους ψιθύριζαν την ευχή «Άσπρο κόκκινο σαν το αυγό της
Πασχαλιάς»
Μαρία
Τα κόκκινα αυγά
Τα κόκκινα αυγά
Ένα πασχαλινό έθιμο, που το
συναντάμε σε όλη την Ελλάδα κάθε Πάσχα, είναι το βάψιμο των αυγών. Όλες οι
οικογένειες τη Μεγάλη Πέμπτη μαζεύονται και ξεκινάνε το έθιμο αυτό. Σε μια
κατσαρόλα βάζουν νερό και ξύδι και μετά ρίχνουν μέσα τη κόκκινη μπογιά. Αφού
αφήσουν τα αυγά μέσα για λίγα λεπτά μετά τα βγάζουν και είναι έτοιμα.
Το έθιμο αυτό προέρχεται από την αρχαία Ρώμη, την Κίνα, την Γαλιλαία, την Περσία και
την Αίγυπτο, δηλαδή το συναντάμε πριν από τα χρόνια του Χριστού. Συμβόλιζε την
γονιμότητα και ήταν άξιο λατρείας και σεβασμού. Επίσης, γίνεται τη Μεγάλη
Πέμπτη, γιατί είναι η μέρα του Μυστικού Δείπνου και βάφονται κόκκινα, γιατί το
χρώμα συμβολίζει το αίμα του Χριστού, όταν ο Ρωμαίος στρατιώτης τον
λόγχισε.
Οι χριστιανοί συμβολίζουν με το αβγό τον τάφο από τον
οποίο εξήλθε, όταν αναστήθηκε, ο Χριστός. Σύμφωνα δε με την λαϊκή παράδοση τα
αυγά οφείλουν το χρώμα τους στην εξής ιστορία «...Όταν είπαν ότι αναστήθηκε ο
Χριστός, κανείς δε το πίστευε. Μια γυναίκα μάλιστα που κρατούσε ένα καλάθι με
αβγά, για να πεισθεί, φώναξε: -Μπορεί από άσπρα να γίνουν κόκκινα αυτά τα αβγά;
Και πράγματι έγιναν!». Τέλος, τσουγκρίζουμε τα αυγά, γιατί αυτό συμβολίζει την
Ανάσταση του Χριστού και το αβγό συμβολίζει τη ζωή και τη
δημιουργία που κλείνει μέσα του τη ζωή. Καθώς όταν σπάει το κέλυφος του αβγού
γεννιέται μια ζωή, έτσι και το πασχαλινό αβγό συμβολίζει το «σπάσιμο» του τάφου
του Xριστού και την Aνάστασή Tου.
Φώτης
Οι Μπότηδες της Κέρκυρας
Οι μπότηδες είναι πήλινα κανάτια, γεμάτα νερό,
που τα πετάνε οι Κερκυραίοι από τα παράθυρα και τα μπαλκόνια τους, που είναι
στολισμένα με κόκκινα πανιά.
Το έθιμο αυτό
γίνεται στην Παλιά Πόλη της Κέρκυρας, το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου και
σηματοδοτεί την Πρώτη Ανάσταση. Τα κανάτια αυτά, που πέφτουν από ψηλά, κάνουν
τρομερό θόρυβο. Αναπαριστούν τον σεισμό, που έγινε
σύμφωνα με την Βίβλο, στον τάφο του Ιησού, όταν αναστήθηκε.
ΘΑΝΟΣ
ΟΙ ΜΠΟΤΗΔΕΣ ΚΕΡΚΥΡΑ
Πρόκειται για πήλινα κανάτια που σκάνε
στα πόδια όσων περπατούν στα καντούνια της παλιάς πόλης της Κέρκυρας το πρωί
του Μεγάλου Σαββάτου. Το έθιμο αυτό σηματοδοτεί την Πρώτη Ανάσταση. Το
πρωί στην Εκκλησία των Ξένων γίνεται
τεχνητός σεισμός, αναπαριστώντας το σεισμό που έγινε σύμφωνα με τη Βίβλο στον
Τάφο του Ιησού.
Στις 12 το μεσημέρι οι Κερκυραίοι,
γεμίζουν τους μπότηδες με νερό και τους πετούν από τα μπαλκόνια στα καντούνια.
Στη συνέχεια οι κερκυραϊκές φιλαρμονικές
κυκλοφορούν στην πόλη παίζοντας εύθυμα εμβατήρια.
Θεόφιλος
ΜΠΟΤΗΔΕΣ ΚΕΡΚΥΡΑ
Το Μεγάλο
Σαββάτο, η Κέρκυρα ξυπνά νωρίς,, στις 6 το πρωί, στην Παναγία των Ξένων. Στις 9
του πρωί στον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα ξεκινάει η λιτανεία του Αγίου ενώ
γίνεται η περιφορά του Επιταφίου. Η Φιλαρμονική συνοδεύει την περιφορά. Με το
σήμα πρώτης Ανάστασης στις 12:00οι κάτοικοι της Κέρκυρας πετούν τεράστια
κανάτια με νερό, τους μπότηδες, από τα μπαλκόνια. Είναι στολισμένα με κόκκινες
κορδέλες , που είναι το χρώμα της Κέρκυρας.
Όταν τελειώσει
το σπάσιμο των κανατιών, ο κόσμος ξεχύνεται στους δρόμους.
Αντώνης
Ρουκετοπόλεμος, Χίος
Όλοι γνωρίζουμε
το φαντασμαγορικό έθιμο του «ρουκετοπόλεμου» της Χίου. Το έθιμο αυτό είναι ένα
παλιό Βρονταδούσικο έθιμο, που έχει τις ρίζες του στην εποχή της Τουρκοκρατίας.
Οι κάτοικοι των ενοριών του Αγίου Μάρκου και της Παναγίας της Ερειθιανής, δύο
εκκλησιών που βρίσκονται αντικριστά, έφτιαχναν παλιά, αυτοσχέδια κανονάκια, που
με τα χρόνια εξελίχθηκαν σε αυτοσχέδιες ρουκέτες. Ο ρουκετοπόλεμος, αποτελεί
ένα ιδιαίτερο έθιμο στη Χίο, και η προετοιμασία των ρουκετών ξεκινά αμέσως μετά
το Πάσχα για να είναι έτοιμες τον επόμενο χρόνο.
Βάγια
Περισσότερα έθιμα εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου