Τετάρτη 13 Μαΐου 2020

Τι μάθαμε – θυμηθήκαμε στην 13η ενότητα (θεωρία και ασκήσεις)



Όνομα: .....................................................................Ημερ. ...................................

 

Θυμηθήκαμε πώς μετατρέπουμε την ενεργητική σε παθητική  σύνταξη και αντίστροφα.


 

 

1. Μετατρέπω την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και αντίστροφα:

Με λέξεις από την παρένθεση σχηματίζω δύο προτάσεις, όπως στο παράδειγμα:

(άσκηση, Ασπασία, διόρθωσε)

Η Ασπασία διόρθωσε την άσκηση.

Η άσκηση διορθώθηκε από την Ασπασία.

(η μαγείρισσα, καθάρισε, πατάτες)

ΕΝΕΡΓ. ...........................................................................................................................

ΠΑΘΗΤ...........................................................................................................................

 (εργάτες, χτίζουν , σπίτι)

ΕΝΕΡΓ. ...........................................................................................................................

ΠΑΘΗΤ...........................................................................................................................

 (τηλεόραση – έπαιξε  – ταινία)

ΕΝΕΡΓ. ...........................................................................................................................

ΠΑΘΗΤ...........................................................................................................................

(παιδί – πέταξε – σκουπίδια )

ΕΝΕΡΓ. ...........................................................................................................................

ΠΑΘΗΤ...........................................................................................................................

 

2. Μεταφέρω τις προτάσεις από την παθητική φωνή στην ενεργητική:

ΠΑΘΗΤ.  Τα παιδιά κουράστηκαν από το διάβασμα

ΕΝΕΡΓ.   ......................................................................................................................

ΠΑΘΗΤ.  Μια  μπάλα αγοράστηκε  από το  Βασίλη.

ΕΝΕΡΓ.   ......................................................................................................................

ΠΑΘΗΤ.  Η τρύπα  σκάφτηκε από τον σκύλο.

ΕΝΕΡΓ.   ......................................................................................................................

Θυμηθήκαμε τις φωνές των ρημάτων.

 Τα ρήματα έχουν ενεργητική φωνή, τελειώνουν σε  -ω και την παθητική φωνή, τελειώνουν σε –μαι.

Κάποια ρήματα έχουν και τις δυο φωνές.

Κάποια ρήματα έχουν μόνο παθητική φωνή (π.χ γίνομαι). Αυτά τα ρήματα τα λέμε αποθετικά

 

3.  Να συμπληρώσεις την άλλη φωνή των ρημάτων στο ίδιο πρόσωπο:

Ενεργητική

 Παθητική

Ενεργητική

 Παθητική

βάφεις

 

δοξάζει

 

 

στολίζονται

 

ντύνεστε

πληρώνω

 

βασανίζουμε

 

 

Θυμηθήκαμε τα μεταβατικά,  τα αμετάβατα  και τα συνδετικά ρήματα.

Μεταβατικά είναι τα ρήματα που έχουν αντικείμενο.

Αμετάβατα είναι τα ρήματα που δεν έχουν αντικείμενο.

Συνδετικά είναι τα ρήματα που έχουν κατηγορούμενο. Συνδετικά είναι τα ρήματα είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, διορίζομαι, θεωρούμαι, ονομάζομαι, εκλέγομαι κλπ

 

4. Να χαρακτηρίσεις τους όρους των προτάσεων(Ρ – Υ – Α – Κ ) και να γράψεις στις παρενθέσεις τα είναι το κάθε ρήμα.

Ο πατέρας   έγραψε     γράμμα. (................................................)

     (....)          (....)           (....)

Ο Γιώργος    είναι     ο πρόεδρος της τάξης. ( .......................................)

    (........)        (....)          (........)

Τα    παιδιά     παίζουν.   (............................................)

          (.....)         (......)

Ο εργάτης   φαίνεται     κουρασμένος.   ( ............................................)

      (.......)       (......)          (.........)

Προσέχουμε  να γράφουμε σωστά (......................................)

     (........)          (......   .......)

 

Θυμηθήκαμε τις αναφορικές προτάσεις και μάθαμε πότε χωρίζονται με κόμμα από τις κύριες προτάσεις.

Οι αναφορικές προτάσεις εισάγονται με τις αναφορικές αντωνυμίες που, όποιος, ο οποίος, όσος, ό,τι ή τα αναφορικά επιρρήματα  που, όπου, πως, όσο κ.ά.  είναι εξαρτημένες προτάσεις που αναφέρονται σε μία λέξη ή φράση κάποιας άλλης πρότασης.

π.χ.    Συνάντησα το Γιώργο, τον οποίο είχα συναντήσει και το πρωί.

Δεν χωρίζονται με οι αναφορικές προτάσεις που μας δίνουν μια πληροφορία απαραίτητη για να καταλάβουμε το νόημα της κύριας πρότασης. (προσδιοριστικές)

Το θρανίο το οποίο κάθεται η Ελένη είναι πολύ καθαρό.

Χωρίζουμε με κόμμα τις αναφορικές προτάσεις όταν προσθέτουν μια πληροφορία (προσθετικές)

Η Γη, στην οποία όλοι κατοικούμε,  είναι ένας θαυμάσιος πλανήτης.

5. Να υπογραμμίσεις τις αναφορικές προτάσεις και να βάλεις κόμμα όπου χρειάζεται.

Η Ωκεανία που έχει πολλά νησιά είναι η μικρότερη ήπειρος.

Με στενοχώρησες με αυτά που έκανες.

Ο Νίκος που είναι ένα ήσυχο παιδί είναι αγαπητός από όλους.

Σήμερα γράψαμε επαναληπτικό στη Γλώσσα που είναι το αγαπημένο μου μάθημα.

Έριξε τόση βροχή όση δεν έριξε όλο το χρόνο.

Μπορεί να πας όπου θες.

 

 Θυμηθήκαμε τα τακτικά και τα απόλυτα αριθμητικά και πώς γράφονται.

 

6. Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα:

Αριθμός

Τακτικά αριθμητικά

Απόλυτα αριθμητικα

14

 

 

45

 

 

134

 

 

305

 

 

 

993

 

 

 

 

Μάθαμε την ορθογραφία των ρημάτων με δεύτερο συνθετικό το ρήμα βάλλω.

Στους χρόνους που  δείχνουν διάρκεια ( ενεστώτας, παρατατικός και εξακολουθητικός μέλλοντας) γράφονται με δυο λλ. Στους υπόλοιπους χρόνους γράφονται με ένα λ

 

7. Γράφω το ρήμα της παρένθεσης στο χρόνο που ταιριάζει. Προσέχω να βάλω λ ή λλ:

Δεν είναι ευγενικό ......................................... τους άλλους (προσβάλλω υποτ. ενεστώτα).

Ο διευθυντής του σχολείου μας ........................ .......... (αναβάλλω παρακειμ. )  εκδρομή του σχολείου μας δυο φορές.

Η μητέρα μου ............................................... (αμφιβάλλω παρατατ.) για την ευφυία μου.

Ο Νίκος ..................................... (εισβάλλω αόριστο) βιαστικός στην τάξη.

Ο πατέρας αποφάσισε   ………………………… (αναβάλλω υποτ. αορίστου) το ταξίδι του.

Μέχρι πότε ........................................ (προβάλλω εξ. Μέλλ.) η ταινία.

Τελικά κατάφερε ...…………...………………( επιβάλλω υποτ. εν). τη γνώμη του.

Ο λογιστής μας ........................................(υποβάλλω συν. Μέλλ) τη φορολογική δήλωση τον Ιούνιο.

Ο Νίκος    ………………………………(προσβάλλω ενεστ. ) συνεχώς το Γιώργο.

Η Βέροια  …………………. (καταβάλλω αόρ) μεγάλη προσπάθεια για να νικήσει.

 

Μάθαμε τη σημασία των σύνθετων λέξεων με πρώτο συνθετικό κάποια αρχαία λέξη ή πρόθεση.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου